sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Vapaaksi harhaopeista Osa 3


 Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat. 1Tim. 4:16

Meidät kaikki on kutsuttu opettamaan elämällämme muita. On tarkoitus että saatuamme valoa Jumalan sanasta, me laitamme kynttilän lampunjalkaan. Miksi? Jotta saamamme valo näkyisi sekä sisällä oleville sekä sisälle tuleville. Kynttilän sytyttäminen on valon saamista Jumalan sanasta ja sen laittaminen lampunjalkaan on sanan elämistä todeksi omassa elämässämme. Jokaisella uskovalla tulisi olla samanlainen sydän kuin pappi Esralla.

Sillä Esra oli kiinnittänyt sydämensä Herran lain tutkimiseen,  seuratakseen sitä ja opettaakseen Israelissa lakia ja oikeutta. Esra 7:10

Meidän tulee osoittaa olevamme todellisia Jeesuksen seuraajia. Rabbeille oli tärkeää että heidän opetuslapsensa sitoutuvat heidän  opetukseensa ja että he arvostivat juuri heidän suunsa sanoja ja elämää enemmän kuin kenenkään toisen. Jeesus ei ole erilainen. Hän on erittäin tarkka siitä että me hänen opetuslapsensa kuuntelemme hyvin tarkasti hänen opetustaan ja olemme innokkaita elämään kuulemamme sanan todeksi.

Kirjoituksen alussa Paavali ohjeistaa Timoteusta. Valvo itseäsi ja opetustasi. Ja ole siinä kestävä. Olen itse huomannut että ihmismielellä on taipumus väännellä Jumalan sanaa. Huomaamatta meille syntyy niinsanottuja suosikkioppeja ja tulkintoja joiden tueksi saatamme ottaa täysin asiaankuulumattomia Raamatun jakeita. Itsekin olen toisinaan kokenut kiusausta viedä tulkintaani Jumalan sanasta tiettyyn suuntaan mutta rehellisesti asiaa katsoessa olen todennut että Raamattu ei anna minun tehdä niin. Kaikista palkitsevinta on aina ojentautua Herran puhtaiden sanojen mukaan ja näin valvoa itseään ja opetustaan. Näin tehden se joka opettaa Jumalan sanaa toisille, pelastaa sekä itsensä että ne jotka häntä kuulevat. Tästä voimme johdatella kysymyksen. Jos itseään ja opetustaan valvova vaikuttaa kuulioihinsa "pelastavalla" tavalla, niin millainen vaikutus toisiin on ihmisellä joka ei ole valvonut opetustaan ja opettaa sen tähden väärin Jumalan sanaa?

Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon. 2Piet.2:1

Vielä on hyvä muistuttaa itseämme siitä että ihminen jota Raamattu sanoo valheopettajaksi, ei todennäköisesti itse  tiedä eikä tunnusta olevansa sellainen. Näin oli myös VT:n aikaisten valhe profeettojen laita. He loukkaantuivat verisesti kun ehdotettiin heidän ennustavan väärin. Pietari kirjoittaa että opetuksessa harhaan mennyt ihminen tuo seurakunnan keskelle turmiollisia harhaoppeja. Tässä kerrotaan mikä tällaisten oppien vaikutus kuulioihin on. Se on uskon elämää tuhoava. Itselleenkin todella harhaan mennyt opettaja tuottaa äkillisen perikadon. Vielä yksi Raamatun paikka ansaitsee tulla mainituksi ennenkuin puhutaan harhaopeista sen syvemmin.

Ei kukaan joka sytyttää lampun, peitä sitä astialla tai pane vuoteen alle, vaan panee sen lampunjalkaan, että sisälletulijat näkisivät valon. Sillä ei ole mitään salattua, mikä ei tule ilmi, eikä kätkettyä, mikä ei tule tunnetuksi ja joudu päivän valoon. Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan. Matt. 8:16-18

Jeesus puhui nämä sanat puhuttuaan ensin kuuluisan kylväjä vertauksensa jossa on kyse sanan kuulemisesta. Muistan joskus ajatelleeni tätä kohtaa lukiessani Jumalan olevan epäreilu. Miksi hän muuten antaisi lisää niille joilla jo on ja ottaisi pois niiltä joilla ei ole? Jumala ei kuitenkaan ole epäreilu vaan hyvä. Tässä on kyse puhtaasta opista, Jumalan sanan totuudesta. Jumala ei voi antaa mitään aitoa kasvua ja aitoa siunausta epäaidolle perustalle. Minä voin luulla itselläni olevan jotain arvokasta mutta jos se ei ole aitoa koeteltua Jumalan sanaa johon panen toivoni, ei minulla ole mitään aitoa ja kestävää. Tällaisia asioita ovat perinnäissäännöt, ihmikäskyt ja muut väärät tulkinnat sanasta. Mutta kun olen kuullut ja vastaanottanut aidon Jumalan sanan, se kasvaa hedelmää ja Jumala voi ja tulee antamaan minulle enemmän. Kuinka  tärkeää onkaan katsoa miten me Jumalan sanan kuulemme.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti