perjantai 7. elokuuta 2015

Uskova ja Mooseksen laki - Yhdeksi Kristuksen kanssa





Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää? Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. Room. 7:1-3

Roomalaiskirjeen luvussa 7 Paavali käsittelee ihmisen ja lain välistä suhdetta avioliiton näkökulmasta. Aviomies ja vaimo ovat toistensa omat. He eivät voi avioitua kenenkään toisen kanssa jos ensimmäinen avioliitto on vielä voimassa. Myös laki sitoo miehen vaimoon ja ja vaimon mieheen. Paavali kirjoittaa asian olevan samalla tavalla myös ihmisen ja lain välillä. Niin kauan kun ihminen on liha, on hänen lihansa sidoksissa lakiin.

Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle, Room. 7:5

Niinkuin muistamme, tilanne ei ole ongelmaton. Vaikka laki on hyvä ja täydellinen, ei lihaa olevan ihmisen ja lain liitto voi kantaa hyvää hedelmää. Laki herättää lihassa synnin himot ja ihminen kantaa hedelmää kuolemalle. Paavalin esittelemästä näkökulmasta käsin lihan ja lain välinen liitto on kaukana niinsanotusta unelma avioliitosta. Kuka haluaisi elää avioliitossa jonka hedelmä on jatkuvasti huonoa? Jatkuvaa ristiriitaa ja epäonnistumista? Yksi tai molemmin puolista vihan pitoa? Raamattu sanoo että kun ihminen lihassa yrittää täyttää lain vaatimuksia, on lopputuloksena viha. 

Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan. Room. 4:15

Jumalan mielisuosion sijaan jatkuva vihan todellisuus on läsnä ihmisen omassatunnossa. Vaatimukset ovat ihmisen ja Jumalan välissä niin ettei todellista yhteyttä ole. Jos jonain päivänä onnistut, saattaa tuntosi todistaa vanhurskauden puolesta. Kun jälleen epäonnistut, saa laki aikaan vihaa. Eikä se ole pelkkää ihmisen oma kokemus vaan Raamatullinen tosiasia. Lihan tekojen takia tulee Jumalan viha.

Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, Kol. 3:5-6

Miksi ihmisen ja lain välinen liitto sitten kantaa jatkuvasti huonoa hedelmää? 

Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, Room. 8:3

Pyhä ja hengellinen laki on kelvoton tuomaan esiin vanhurskauden hedelmää koska mikään liha ei koskaan voi taipua Jumalan tahdon alle. Jälleen on sopiva kohta toistaa Paavalin huudahdus.

Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Room. 7:24

Edellisessä kirjoituksessa käsittelin aihetta "mitä on olla Kristuksessa?". Jos et ole lukenut sitä niin suosittelen että luet ennenkuin jatkat pidemmälle. Muistamme että olemme uskon kautta osalliset Kristuksen kuolemaan ristillä, hautaamiseen, ylösnousemukseen sekä taivaaseen astumiseen.
Paavali jatkaa avioliitto vertaustaan seuraavalla tavalla.

Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle. Room. 7:4

Kun uskomme evankeliumin sanan, meidän lihamme kuoletetaan ja kuolemme pois lain vallasta. Vanha liitto lain ja lihan välillä lakkaa olemasta kuoleman kautta aivan niinkuin miehen ja vaimon välinen avioliittokin päättyy jommankumman kuollessa. Näin ihminen ei ole lainrikkoja vapautuessaan laista vaan astumme lain antaneen Jumalan suunnitelmaan sisälle. Jumalan tarkoituksena ei kuitenkaan ollut tuoda ihmistä mihinkään laittomuuden tilaan jossa kaikki on sallittua. Kirjoitan siitä vielä myöhemmin lisää. Muistamme myös että osallisuus hänen ylösnousemukseen on uudestisynnyttänyt meidät kuultuamme evankeliumin sanan.

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, 1. Piet. 1:3

Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Joh. 3:6

Ihminen on Jumalasta synnyttyään uudestisyntynyt henki. Ja hengellinen   ihminen ei tässä tilanteessa jää yksin vaan hän tulee välittömästi toisen omaksi. Kuningas Jaakon käännös ilmaisee asian kääntämällä "avioituu toisen kanssa". Kenen omaksi me olemme sitten tulleet? Hänen joka on ylösnoussut. Johannes Kastaja puhui tästä jo etukäteen sanoen.

Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty. Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi. Joh. 3:28-29

Herran edelläkävijä Johannes tiesi että Kristus on ylkä ja että hänellä on näin ollen myöskin morsian. Paavali kirjoittaa tästä myös toisaalla.

Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. 2. Kor. 11:2

Hän julisti evankeliumia korinttilaisille. He uskoivat, heidän lihansa kuoletettiin, he syntyivät uudesti ylhäältä ja he tulivat Kristuksen omiksi. Paavali sanoo evankeliumin julistana että hän on kihlannut heidät yhdelle ainoalle miehelle Kristukselle. Evankeliumi on paljon muutakin kun sanoma syntien sovituksesta. Se on myöskin rakkaustarina, Jumalan häikäisevä suunnitelma. Meidät on siis kihlattu Kristukselle ja olemme hänen omiaan. Emme ole enää lain vallassa mutta olemme Jeesuksen Kristuksen vallassa. Raamattu sanoo seuraavaa.

Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. Kol. 2:16-17

Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi. Hepr. 10:1

Laki on varjo. Itse asiain olemus on jossakin muualla. Ruumis on Kristuksen. Mitä tämä opettaa meille?

Ajattelepa omaa ruumistasi kun aurinko paistaa sinun takaa. Näet edessäsi täydellisen varjon itsestäsi. Varjo ei kuitenkaan ole sinä eikä varjoa olisi ilman sinua. Yhtälailla laki on vain varjo Krisruksesta. Hän on se ruumis ja itse olemus josta varjo lankeaa. Tämän takia Jeesus julisti.

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18

Kun katselet omaa varjoasi ja haluaisit saada siltä käden katoamaan mitä sinun pitäisi tehdä että näin kävisi? Sinun pitäisi koskea ruumiisen, itse asian olemukseen ja leikata itseltäsi käsi irti. Silloin varjoltasikin puuttuisi käsi. Jos ihminen haluaa purkaa laista jotakin, on hänen koskettava asian olemukseen joka varjon jättää. Tässä tapauksessa Kristukseen. Et voi muuttaa ikuista ja katoamatonta Jumalaa miksikään. Sen tähden varjo on ja pysyy muuttumattomana.

Mutta me emme enää elä lain alla Kristuksen varjossa vaan.
Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan. 1. Kor. 6:16
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä. Joh. 14:20

Kyllä. Olemme evankeliumin kautta yhtä hänen kanssaan. Tulleet hänen omiksi ja hänen valtaansa. Tästä yhteydestä vai sanoisinko ykseydestä, me kannamme hedelmää. Emme enää kuolemalle vaan Jumalalle. Paavali rukoilikin että seurakunta olisi...

täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi. Fil. 1:11

Ymmärrämmekö mitä meillle on tapahtunut kun uskoimme evankeliumin? Emme ole enää maallisissa maailman alkeisvoimien alla yritten täyttää lain vaatimuksia. Emme ole enää lihan ja lain hedelmättömässä liitossa. Olemme taivaallisella paikalla istumassa Kristuksen kanssa. Lepäämme, sillä olemme päässeet hänen sapatin lepoonsa. Olemme kihlatut Kristukseselle ja yhtä hänen kanssaan. Yhtä kaikkivaltiaan Jumalan kanssa. Kehoitan sinua lausumaan nämä totuudet ääneen ja kiittämään Isää tästä kirkkaudesta jonka olet häneltä saanut. Anna Pyhän Hengen tehdä eläväksi nämä asiat juuri tässä ja nyt. Kiitä häntä ja puhu Jumalan antamilla kielillä. Uskon että lähde aukeaa jotain tapahtuu sisälläsi.

2 kommenttia:

  1. Eräs ben opettaa että tooraa ei ole mitätöity, mutta että meidät kuoleman kautta mitätöitiin irti toorasta.


    tooranko siis lakkautamme läpi uskon? ei suinkaan, [jakeesta room. 3:31]


    mutta nyt lakkautettiin-meidät irti toorasta kuolleina [ jakeesta room 7:6, ]


    niin että veljeni, myös teidät kuoletettiin tooralle läpi messiaan ruumiin [kirjeestä room. 7:4]


    Vuoden 1938 käännöksessä jakeessa room 3:31 kreikan sana katargeo on käännetty sanoilla tehdä mitättömäksi, edellä olevassa käännöksessä se on käännetty sanalla lakkauttaa.
    Kreikan sana katargeo, suomeksi lakkauttaa, mitätöidä, löytyy sekä jakeesta room. 3:31 että room. 7:6. [Katargeo löytyy myös mm. jakeesta room. 7:2 ]

    Emeal opettaa:... the apostle Peter asked regarding this matter: "Why do you test elohim by putting a yoke on the neck of the disciples which neither our fathers nor we were able to bear?" [Acts 15:10]. It was then revealed by the holy spirit that the Gentile believers were not obligated to keep the law of Moses...

    ... apostoli pietari kysyi koskien tätä asiaa: "Miksi te siis nyt kiusaatte elohimia ja tahdotte panna oppilaiden niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?" [apostolien teot 15:10]
    Sitten tuotiin ilmi pyhän hengen avulla että pakana uskovia ei velvoitettu pitämään mooseksen laki.

    [opetuksessa oleva jakeen apt. 15:10 käännös vuoden 1938 käännöksestä pienin korjauksin]


    John macarthur opettaa:

    When the Apostles met at the Jerusalem council [Acts 15], they did not impose Sabbath keeping on the Gentile believers.
    Suomennettuna: Kun apostolit kokoontuivat jerusalemissa kokouksessa [apostolien teot 15], he eivät määränneet sapatin pitämistä pakana uskoville.


    Ja kirjoittivat heidän kättensä kautta tällä tavalla: me apostolit ja vanhimmat ja veljet toivotamme veljille, jotka pakanoista antiokiassa ja syriassa ja kilikiassa ovat, terveyttä!
    Että me olemme kuulleet, kuinka muutamat meiltä lähteneet ovat teitä opillansa eksyttäneet ja teidän sielujanne vaivanneet, sanoen: teidän pitää itsenne antaman ympärileikata ja tooran pitämän; joille emme ole käskeneet.
    Niin kelpasi meille yksimielisesti kokoontuneille valita miehiä ja teidän tykönne lähettää, meidän rakkaan barnabaan ja paavalin kanssa,
    Jotka miehet ovat sielunsa meidän hallitsijamme jahuwšu'a messiaan nimen tähden alttiiksi antaneet.
    Niin me olemme lähettäneet juudaan ja silaan, jotka myös sen suusanalla teille ilmoittavat.
    Sillä niin kelpasi pyhälle hengelle ja meille, ettei yhtään enempää raskautta pidä teidän päällenne pantaman kuin nämät tarpeelliset:
    pidättäytyä epäelohimin-uhreista ja verestä ja tukehtuneesta ja haureudesta, joista varjelevina itsenne hyvin teette. Voikaa hyvin.


    [Apt 15:23-29, vuoden 1776 käännös hieman korjattuna. Jakeesta 24 näyttää puuttuvan sanoja vuoden 1938 käännöksen kreikankielisestä pohjatekstistä, ja siis myös vuoden 1938 suomenkielisestä käännöksestä. Ne sanat löytyvät byzanttilaisesta tekstistä, ja myös 1776 käännökseen ne on käännetty.]



    Seuraavassa apostolien tekojen 21. lukua käsittelevää opetusta eräältä williamilta:

    "Jewish christians continued to follow the law of Moses. Paul also kept the law. ”

    Suomeksi: "juutalaiset kristityt jatkoivat mooseksen lain seuraamista. Paavali myös piti lain. "

    VastaaPoista
  2. [Laitan vielä nämä jakeet,kun ne eivät mahtuneet äskeiseen viestiin.]


    20 sen kuultuaan he ylistivät elohimia ja sanoivat paavalille: "sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki toorankiivailijoita.
    21 and they are instructed concerning thee, that apostasy from moses thou dost teach to all jews among the nations, saying -- not to circumcise the children, nor after the customs to walk;
    [acts 21, ylt]
    22 mitä siis on tehtävä? varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
    23 tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
    24 ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat tooran mukaan ja noudatat sitä.
    25 mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet ei mitään tällaista pitää heidän paitsi varjella itsensä epäelohimin-uhreista ja verestä ja tukehtuneesta ja haureudesta.
    26 silloin paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.


    [ Apt. 21:20-26 v. 1938 käännöksestä hieman korjattuna, paitsi jae 21. Jakeesta apt 21:25 suomalaisesta vuoden 1938 käännöksestä puuttuu sanat "ei mitään tällaista pitää heidän paitsi" koska nestle-alandin kreikankielisestä tekstistä puuttuu sanat μηδὲν τοιοῦτον τηρεῖν αὐτοὺς εἰ μὴ , nuo sanat löytyvät byzanttilaisesta tekstistä.]
    [kreikan sana pniktos tarkoittaa tukehtunut, vaikka se on käännetty "lihaa, josta ei veri ole laskettu" suom. vuoden 1938 käännöksessä. Vuoden 1776 käännöksessä käännetty sanalla läkähtynyt]

    VastaaPoista