torstai 16. lokakuuta 2014

Evankelisluterilainen kirkko ja antikristuksen henki


Kun olen vuosien varrella seurannut Suomen evankelisluterilaisen kirkon sisällä tapahtuvia asioita sekä niihin liittyvää uutisointia, on yksi asia noussut jatkuvasti mieleeni. Nimittäin antikristuksen henki. Ennen kuin haluan millään tavalla liittää tätä aihetta kirkkoon tai sen "vaikuttajiin", haluan kirjoittaa yhden kirjoituksen jossa lyhyesti katsomme mikä on antikristuksen henki ja mitä sen aikaansaannokset ovat.

Sinä, joka Pyhän Hengen kautta, isämme Daavidin, sinun palvelijasi, suun kautta, olet puhunut: 'Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat? Maan kuninkaat nousevat, ja ruhtinaat kokoontuvat yhteen Herraa ja hänen Voideltuansa vastaan.'  Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa, tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi. Apt. 4:25-28

Edellinen Raamatun paikka kertoo meille kun Jeesus aikanaan ristiinnaulittiin, tapahtui se juutalaisen uskonnollisen järjestelmän sekä maailman  tehdessä yhteistyötä. Kuningas Daavid näki tämän edeltä. Hän näki kuinka uskonto ja pakanat tulevat yhdistämään voimansa Jumalaa ja hänen Voideltuaan vastaan. Tiedämme että nimi Kristus merkitsee voideltua. Kun Jeesus tuli ajallaan maan päälle ensimmäisen kerran 2000 vuotta sitten, hän tuli siis Herran Voideltuna. Raamattu opettaa meitä että Voidellun ilmestyessä, myös eräs hyvin toisenlainen vaikutus alkoi maailmassa.

Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. 1. Joh. 2:18

Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. 1. Joh. 4:2-3

Antikristuksen henki oli tullut vastustamaan Herraa ja hänen Voideltuaan. Sana antichristos tarkoittakin juuri voideltua vastaan. Ennen kuin paneudumme tähän enempää, on syytä tarkastella lyhyesti mitä nimi "Voideltu" tarkoittaa kun puhumme Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Herra Jeesus on Jumalan voitelema vanhan testamentin kolmeen eri virkaan. Hän on voideltu pappi, voideltu kuningas ja voideltu profeetta. Seuraavat Raamatun paikat mainitsevat nämä voitelut eli virkaan asettamiset.

Pappi
 
Ja hän (Mooses) vuodatti voiteluöljyä Aaronin päähän ja voiteli hänet  pyhittääkseen hänet. 3. Moos. 8:12

Mooses pyhitti pappi Aaronin virkaansa pyhällä voiteluöljyllä. Tämä pyhittäminen oli virkaan asettaminen joka osaltaan mahdollisti Aaronin toimimisen Herran pappina. Papillinen voitelu oli välttämätön jotta Herran palvelus ilmestysmajassa voitaisiin aloittaa.

Kuningas
 
Ja Herra sanoi Samuelille: "Kuinka kauan sinä suret Saulia?  Minähän  olen hyljännyt hänet, niin ettei hän enää saa olla Israelin kuninkaana.  Täytä sarvesi öljyllä ja mene; minä lähetän sinut beetlehemiläisen  Iisain luo, sillä hänen pojistansa minä olen katsonut itselleni  kuninkaan." ... Niin Samuel otti öljysarven ja voiteli hänet hänen veljiensä  keskellä. Ja Herran henki tuli Daavidiin, siitä päivästä ja yhä  edelleen. Sitten Samuel nousi ja meni Raamaan. 1. Sam. 16:1,13

Edellä Samuel voitelee Daavidin kuninkaaksi pyhällä voiteluöljyllä. Tämän virkaan asettamisen yhteydessä Pyhä Henki asettuu voidellun kuninkaan elämään jotta hänellä olisi sekä voima, että kyky hallita Jumalan mielen mukaan.

Profeetta 

Ja voitele Jeehu, Nimsin poika, Israelin kuninkaaksi. Ja voitele  sijaasi profeetaksi Elisa, Saafatin poika, Aabel-Meholasta. 1. Kun. 19:16

Profeetta Elia saa Jumalalta ohjeen voidella profeetaksi Elisa, Saafatin poika. Voidellulla profeetalla oli Jumalan sana aikaan ja tilanteeseen. Hänen tehtävä oli julistaa puhdasta Herran sanaa ja paljastaa kansan synnit jotta he voisivat tehdä parannuksen.
Näemme Jeesuksen toimivan ja vaeltavan näissä kolmessa eri virassa. Pietari julistaa rohkeasti tiedon jota Herran omien sanojen mukaan, ei liha ja veri ollut hänelle ilmoittanut, vaan Isä joka on taivaassa.

Niin hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Jumalan Kristus". Luuk. 9:20

Jeesus on Jumalan Kristus. Asetettu olemaan uskomme ylimmäinen pappi, Jumalan valtakunnan ikuinen kuningas sekä profeetta, jonka kautta Jumala oli päättänyt viimeisinä aikoina puhua ihmiskunnalle kaiken mitä hän itsestään halusi ilmoittaa.

Myös meidät jotka uskomme Herraan Jeesukseen, on hänessä voideltu näihin kolmeen virkaan. Saamme pappeina palvella Herraa kaikkein pyhimmässä. Saamme harjoittaa samaa voimaa ja auktoriteettia kuin Daavidin Poika. Kuningas joka paransi sairaat ja vapautti vangitut. Ja vielä saamme puhua puhdasta ja profeetallista Jumalan sanaa jonka Henki vaikuttaa. 

Antikristuksen henki vastustaa kaikkia näitä kolmea voitelua koska se vastustaa Kristusta joka on Herran Voideltu. Siinä missä Herran Voideltu, Jeesus Kristus tuli tuomaan meille Jumalan läsnäolon, valtakunnan voiman ja rakkauden totuuteen, yrittää antikristuksen henki ryöstää seurakunnalta nämä asiat. Se yrittää jättää meidät tyhjinä jumalisuuden ulkokuoreen. Ilman tuntoa Herran läsnäolosta ja voimasta. Johannes paljastaa meille kirjeessään periaatteen jonka mukaan antikristuksen henki toimii.

Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme. 1. Joh. 2:19

Tämä voitelua vastustava henki nousee Jumalan kansan keskeltä. Herran eläessä ja kuollessa meidän puolestamme, se vaikutti juutalaisten keskellä ja sen jälkeen kristillisen seurakunnan keskellä aina tähän päivään saakka.

Miten antikristuksen henki toimii ja mitä se saa aikaan? Seuraavat Raamatun paikat osoittavat sen kuinka tämä henki saa uskonnon ja maailman toimimaan yhdessä Herraa  ja hänen Voideltuaan vastaan.

Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi Jeesusta vastaan, jonka sinä olet voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa, tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi. Apt. 4:28-29

Mutta juutalaiset yllyttivät jumalaapelkääväisiä ylhäisiä naisia ja kaupungin ensimmäisiä miehiä ja nostivat vainon Paavalia ja Barnabasta vastaan, ja ne ajoivat heidät pois alueiltansa. Apt. 13:50

Mutta ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet, yllyttivät ja kiihdyttivät pakanain mieltä veljiä vastaan. Apt. 14:2

Mutta sinne tuli Antiokiasta ja Ikonionista juutalaisia, ja he suostuttivat kansan puolellensa ja kivittivät Paavalia ja raastoivat hänet kaupungin ulkopuolelle, luullen hänet kuolleeksi. Apt. 14:19

Mutta juutalaiset joutuivat kiihkoon ja ottivat avukseen muutamia pahanilkisiä miehiä joutoväestä, haalivat kansaa kokoon ja nostivat kaupungissa metelin. He asettuivat Jaasonin talon edustalle ja hakivat Paavalia ja Silasta viedäkseen heidät kansan eteen. Apt. 17:5

Edellä mainituissa Raamatun paikoissa on huomattavaa juutalaisten käytös. Saadakseen Kristuksen julistamisen loppumaan, he turvautuivat pakanoihin jotka eivät Jumalaa tunne. Sen sijaan että he olisivat antaneet Herran johon uskoivat, olla tuomari, he ottivat tuomiovallan omiin käsiin ja pyysivät pakanat mukaan vainoamaan Kristusta. Ei ollut väliä sillä ketä he saivat puolelleen. Avuksi kelpasivat niin valtaapitävä eliitti, kuin rikolliset tyhjäntoimittajat.

Sama periaate on edelleen nähtävissä siellä missä antikristuksen henki vaikuttaa. Tänä päivänä tämä sama henki tekee työtään kristillisen seurakunnan keskellä lyöden kättä syntisten maailman kanssa. Se ei vastusta suoraan Kristuksen "tulemista lihaksi" niinkuin se teki toimiessaan juutalaisten keskuudessa, sillä silloin sen olisi mahdotonta toimia kristillisen seurakunnan keskellä. Tosin on merkillepantavaa että ihmiset jotka toimivat antikristuksen hengen vaikuttamalla tavalla, ovat ensimmäisenä epäilemässä juuri Kristuksen neitseestä syntymistä eli Herran Voidellun lihaksi tulemista.

Seuraavassa kirjoituksessa jatkan eteenpäin ja tarkastelen millä tavoin voimme nähdä antikristuksen hengen vaikuttavan Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa. 

Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. 1. Joh 4:4

1 kommentti:

  1. This blog was... how do I say it? Relevant!! Finally I've found something that helped me.
    Thank you!

    my website; minuman berenergi aman

    VastaaPoista