torstai 23. lokakuuta 2014

Tulkaa kaikki -liike kirkkoa tuhoamassa


Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa järjestetään tänä syksynä seurakuntavaalit. Kun luin aiheeseen liittyviä uutisia ja kirjoituksia internetissä, löysin sattumalta Tulkaa kaikki -liikkeen, joka pyrkii saamaan kirkossa aikaan suuria muutoksia. Liikeen tarkoitus on saada eri seurakuntien päättäjiksi heidän tavoitteitaan ajavia ehdokkaita. Haluan tässä kirjoituksessani käsitellä Tulkaa kaikki -liikkeen ohjelmaa ja tavoitteita jotka monelta osin täysin Jumalan sanan vastaisia. Pää tavoite näyttää olevan Raamatullisen avioliittokäsityken romuttaminen sekä homoseksuaalisuuden hyväksyminen kirkossa. Käsittelin aiemmassa kirjoituksessani sitä kuinka tietyt tahot yrittävät saada kirkkon hyväksymään ja siunaamaan homoseksuaaleja ja heidän elämäntapaansa. Haluan tässä alussa tuoda esiin pääpiirteittäin sen mitä Raamattu sanoo homoseksuaalisuudesta.The 

Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on  kauhistus. 3. Moos. 18:22

Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan,  tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he  ovat verivelan alaiset. 3. Moos. 20:13

Edelliset Raamatun paikat vanhan testamentin  puolelta sanovat selkeästi sen mitä Jumala ajattelee homoseksuaalisuuden harjoittamisesta. Se on kauhistus tarkoittaen inhottavaa asiaa. Mooseksen laki teki selväksi ettei sellaisten tekojen tekijöillä ole osaa Herran kansan joukossa. Seuraava jae on uuden testamentin puolelta.

Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. 1. Kor. 6:9-10

Paavali muistuttaa Korintin uskovia siitä että mainittuja syntejä harjoittavat ihmiset eivät peri Jumalan valtakuntaa. Miehimykset tarkoittaa miehiä jotka makaavat miesten kanssa.

Seuraava kursivoitu teksti on Tulkaa kaikki -liikkeen ohjelma kokonaisuuden. Kopioin sen kirjoitukseni alkuun jotta lukijan ei tarvitse availla sivuja sen enempää.

Ohjelma

"Kristuksen kirkko on kaikille avoin. Me kristityt olemme kuitenkin asettaneet esteitä evankeliumille. Siitä meidän on tehtävä parannus. Aikaan sidotut ihmiskäsitykset, maailmankuvat ja elämänohjeet eivät ole uskon perustotuuksia. Kirkon on aina täytynyt arvioida ne uudelleen. Jeesus itse hylkäsi isien perinnäissäännöt. Luther poisti pappien selibaatin. Uudelleenarvioinnit ovat tarpeen myös meidän aikanamme.

Kirkolliset toimintarakenteetkaan eivät ole uskon perustotuuksia. Läpinäkymätön päätöksenteko tuottaa huonoja ratkaisuja. Avoin vuorovaikutus antaa kirkon jäsenille mahdollisuuden osallistua yhteisiin päätöksiin.
Tarvitsemme ennakkoluulottomia avauksia. Eri tavoin ajattelevien kirkollisten ryhmien välille on rakennettava luottamusta ja sovintoa. Kirkossa on määrätietoisesti tuettava rehellistä keskustelua. Onnistumisen ja esimerkillisyyden kulissit on uskallettava purkaa. Yhdessä on etsittävä keinoja jakaa aineellista hyvää toisten kanssa.

Erityisen tärkeää on, että kirkon yhteyteen pääsevät ne, jotka tuntevat tarvitsevansa sitä, mutta jotka pettyneinä ovat jo jättäneet sen. Voimaton viivytystaistelu jäsenkatoa vastaan ei riitä. Kirkon on käytävä avoimeen kamppailuun saadakseen takaisin myös ne, jotka ovat jo lähteneet. Kirkko voi muuttua, kun me muutumme.

Me uudistusta kaipaavat voimme yhdistää voimamme ja ottaa entistä suuremman vastuun kirkostamme. Mukaan kutsutaan yli herätysliike-, puolue- ja muiden rajojen kaikkia, jotka yhtyvät uudistusohjelmaamme. Toivomme uudistusliikkeen vahvistavan sitoutumistamme kirkkoon ja sen työhön.

Näin tehdään tietä Kristukselle:

-Kirkollisen keskustelun ja päätöksenteon on oltava avointa.
Kirkon on kasvettava lähimmäisenrakkauden ja oikeudenmukaisuuden yhteisöksi:

-Naispuolisten pappien syrjiminen on lopetettava kaikissa seurakunnissa.

-Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat on ehdoitta toivotettava tervetulleiksi seurakuntien jäseniksi ja työntekijöiksi.

-Eronneiden, avoliiton valinneiden ja yksin elävien elämänratkaisuja on kunnioitettava.

-Meidän on yhdessä jaettava aineellista hyväämme oman maamme ja maailman köyhien kanssa.

-Eri tavoin ajattelevien kirkollisten ryhmien välille on rakennettava luottamusta ja sovintoa.

Mottomme: Kristuksen kirkko on kaikille."

Ohjelma alkaa melko rohkeasti sanomalla "Me kristityt olemme kuitenkin asettaneet esteitä evankeliumille. Siitä meidän on tehtävä parannus." Asetammeko siis evankeliumille esteen jos emme hyväksy yhteyteemme ihmisiä jotka elävät synnissä eivätkä piittaa siitä? Ei sen tule tehdä parannusta joka on yhtä mieltä Jumalan kanssa vaan sen joka on eri mieltä ja toimii Jumalan tahdon vastaisesti elämässään.

"Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Mark. 1:15

Evankeliumin uskomisen ydin on parannuksen teossa. Kuulijan tulee lopettaa Jumalan tahdon vastainen toimintansa ja alkaa kantaa hedelmää jossa hänen parannuksen teko näkyy. Näin ihminen ottaa vastaan Jumalan armon ilman että se jää hedelmättömäksi. Harva tulee edes ajatelleeksi sitä että Jumalan armo jota julistamme, voi jäädä ihmisen elämässä turhaksi. Niin käy silloin kun parannuksen teko jää puuttumaan. Armo kun ei ole sitä että  saamme olla minkälaisia hyvänsä, vaan armossa on voima muutokseen.

Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. 2. Kor. 6:1

Tulkaa kaikki -liikkeen ohjelmassa sanotaan että "Kristuksen kirkko on kaikille avoin". Tämä pitää tietenkin paikkaansa sillä ei ole ketään joka ei halutessaan voisi tulla osaksi Kristuksen ruumista. Meidän täytyy kuitenkin pitää mielessä mistä Kristuksen seurakunnassa on kyse. Kreikankielen seurakuntaa tarkoittava sana on "ekklesia". Se tarkoittaa "ulos kutsuttuja". Seurakunta on kutsuttu ulos pahasta maailmasta ja himoista jotka maailmassa ovat. Niiden jotka tahtovat tuoda maailmassa hyväksyttäviä tapoja sisälle seurakuntaan olisi syytä tiedostaa että meidät on kutsuttu ulos turmeluksesta ja himoista olemaan pyhiä ja puhtaita Herralle. Jumala ei ole milloinkaan tarkoittanut seurakuntaansa paikaksi johon maailma ja sen tavat tuotaisiin sisälle. Raamattu sanoo tämänkin selkeästi.

Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias". 2. Kor. 6:17-18

Ohjelma jatkaa seuraavasti. "Jeesus itse hylkäsi isien perinnäissäännöt. Luther poisti pappien selibaatin. Uudelleenarvioinnit ovat tarpeen myös meidän aikanamme.

Jeesus todella hylkäsi perinnäissäännöt jotka mitätöivät Jumalan sanaa.

Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden? Matt. 15:3

Jos väitämme totuudeksi sitä että Jumala ei välitä siitä olemmeko avoliitossa vai avioliitossa tai harjoitammeko homoseksuaalisuutta vai emme, niin silloin me emme tee Jumalan silmissä mitään hyvää vaikka se ihmisiä miellyttäisikin. Rikomme silloin Jumalan käskyn asettaessamme voimaan omat sääntömme ja pidämme totuutta vääryyden vallassa.

Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, Room. 1:18

Uskonpuhdistaja Luther vastusti monia katolisen kirkon harhaoppeja. Yksi sellainen oli papiston pakko elää selibaatissa. Tulkaa kaikki -liikke käyttää tätä esimerkkinä sille että nyt olisi aika muuttaa suhtautumista mm. homoseksuaalisuuteen ja avoliittoihin. Näitä asioita ei kuitenkaan voi mitenkään verrata toisiinsa ilman että syyllistyy törkeään totuuden vääristelyyn. Avioliitto on Jumalan sanassaan asettama liitto miehen ja naisen välille. Tiedämme myös että Jumala sanoo homoseksuaalisuuden harjoittamisen olevan kauhistus ja vakava synti. Papiston selibaatin juuret sensijaan ovat rooman pakana jumalanpalveluksessa (Bacchus, Vestan neitsyet), ei Jumalan sanassa. Sama Jumalan sana joka sanoo avioliiton ulkopuolisen seksin sekä homoseksuaalisuuden harjoittamisen olevan haureutta, sanoo selibaatin olevan riivaajien oppi.

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. 1. Tim. 4:1-3

On siis oikein että Luther vastusti riivaajien oppeja mutta se ei ole oikein että me vastustamme tänä päivänä Jumalan sanaa ja lakeja vain siksi että saisimme ilman syyllistämistä tehdä mitä haluamme.

Seuraavaksi Tulkaa kaikki -liikeen ohjelma vaati muutosta.

"Kirkon on käytävä avoimeen kamppailuun saadakseen takaisin myös ne, jotka ovat jo lähteneet. Kirkko voi muuttua, kun me muutumme."

Mihin suuntaan me sitten muutumme? Tulisiko meidän tulla suvaitsevaisiksi synnin suhteen? Raamattu antaa tähän kysymykseen selkeän vastauksen.

Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Room. 12:2

Kristuksen seurakunnan ei milloinkaan tule muuttua elämältään ja tavoiltaan sellaiseksi kuin maailma ympärillämme on. Muutoksen tulee tapahtua aina Jumalaa ja hänen tahtoaan kohti. Raamattu kutsuu tätä pyhitykseksi.

Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". 1. Piet. 1:14-16

Ohjelman lopussa on joukko kohtia jotka ovat oman otsikkonsa alla joka kuuluu "Näin tehdään tietä Kristukselle". Johannes Kastaja valmisti aikanaan tietä Herralle. Ohjelmassa ja Johannes Kastajan sanomassa on toki tiettyjä yhtäläisyyksiä. Molemmat kehoittavat ihmisiä rakastamaan, olemaan oikeudenmukaisia sekä antamaan omastaan. Yksi ratkaiseva asia erottaa nämä kaksi vaikuttajaa kuitenkin toisistaan. Tulkaa kaikki -liikke puolustaa ja lobbaa kirkkoon sisälle kielletyjä sukupuolisuhteita, kun taas Johannes Kastaja nousi vastustamaan sellaista menettäen lopulta henkensä samasta syystä. Uskallan väittää ettei tämä Herran tienraivaaja kahden vuosituhannen takaa suinkaan seisoisi Tulkaa kaikki -liikkeen riveissä, vaan vastustaisi kiellettyjä sukupuolisuhteita osoittaen edelleen  samaa järkähtämättömyyttä.

Tulkaa kaikki -liike ei ole Jumalan asialla. Se on Luciferin ja langenneen ihmisen asialla.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon on kysyttävä itseltään että haluaako se enää edes yrittää pitää yllä "ulos kutsuttujen" elämäntapaa vai haluaako se sen sijaan avata ovet maailman himoille ja synnille? Ja haluaako se olla rukouksen huone elävälle Jumalalle vai antaako se muuttaa itsensä ryövärien luolaksi?

Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin,  poltatte uhreja Baalille ja seuraatte vieraita jumalia, joita te ette  tunne. Ja te tulette ja astutte minun eteeni tähän huoneeseen, joka on  otettu minun nimiini, ja sanotte: 'Me kyllä pelastumme' - tehdäksenne  yhä kaikkia näitä kauhistuksia! Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun  nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo Herra. Jer. 7:9:11

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti