tiistai 28. heinäkuuta 2015

Uskova ja Mooseksen laki - Mitä varten on laki?


Lasten lorussa kysytään.

"mitä varten on ovi? Mitä varten on omena? Omena on omenan syömistä varten ja ovi, oven sulkemista varten."

Me voimme myöskin esittää kysymyksen. Mitä varten on Jumalan antama laki? Innokas juutalainen sanoisi ehkäpä lain olevan sen pitämistä varten. Näin olisi Paavalikin varmasti sanonut ennen kuin hän kohtasi Jeesuksen Kristuksen. Herran Henki vei tämän kääntyneen miehen kuitenkin pian vuosiksi yksinäisyyteen "Arabian erämaahan" jotta hän voisi uudeleen kouluttaa hänet näkemään asiat aivan toisin. Kaikki se massiivinen määrä tietoa ja kokemusta Jumalan laista mitä Paavali omasi, oli oleva kuitenkin suureksi hyödyksi. Jumalan vain täytyi muuttaa tämä mies läpikotaisin jotta nämä Jeesuksen sanat kävisivät hänessä toteen.

Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa". Matt. 13:52

Seuraava Raamatun paikka valaisee meille hyvin Paavalin ajatusmaailmaa ennen kuin hän oli oppinut tuntemaan  evankeliumin.

vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä, joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton. Fil. 3:4-6

Paavali eli elämää jossa hän luotti lihaan. Ja kyllä, laki oli hänelle olemmassa ehdottomasti sitä varten että hän sen pitäisi. Kokipa hän jopa olleensa lakiin nähden nuhteeton. Hän oli omavanhurskas mies ja sen hän itsekin tunnustaa. Kuitenkin huomaamme lukiessamme muutaman jakeen eteenpäin, että evankeliumin totuuden ymmärtäminen oli muuttanut Paavalin ajatukset täysin päinvastaisiksi.

Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella; Fil. 3:7-9

Kaikki entinen oli Paavalille enää pelkkää taakse jäänyttä roskaa Kristuksen tähden. Hän ei enää tavoitellut omaa vanhurskautta vaan sitä vanhurskautta joka tulee uskon kautta. Hänellä oli uusi voittopalkinto. Laki ei ollut olemassa hänelle enää sitä varten että hän sen pitäisi. 

Mitä varten sitten on laki?

Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
Joh. 3:6

Edellinen Raamatun paikka kertoo meille että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Niitä jotka ovat syntyneet lihasta, siis isän ja äidin kautta, sekä niitä, jotka ovat syntyneet uudesti Jumalan Hengestä. Lihasta syntyneet ovat lihaa itsekin kun taas Hengestä syntyneet ovat henkiä, liha ruumiissa. Olethan tietoinen tästä asiasta? Jos olet uskonut evankeliumin, olet syntynyt uudesti ylhäältä ja sinä et enää ole liha, vaan henki. Nyt keskitymme kuitenkin ihmiseen joka ei ole syntynyt Jumalasta ja on siksi liha. Raamattu opettaa meille että tällaisella ihmisellä on ongelmia.
  
Ongelmat alkavat paratiisissa. Siellä ihminen petetään ja saadaan rikkomaan ainoata käskyä jonka Jumala heille oli antanut. 

Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista  paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona  sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman". 1. Moos. 2:16-17

Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana  katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä  ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin  söi. 1. Moos. 3:6

Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole; kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. Room. 5:12-14

Huomaamme että yhden ihmisen tekemä rikkomus ei turmellut ainoastaan tämän omaa elämää vaan kaikkien niidenkin jotka vain ovat heidän jälkeläisiään. Liha turmeltui. Synti ja kuolema tuli meidän jäseniimme lähtemättömällä tavalla. Meistä tuli Jumalan vihollisia koska olemme lihaa. Seuraavat Raamatunkohdat osoittavat selvästi miten toivoton tilanne lihaa olevalla ihmisellä on Pyhän Jumalan edessä.

Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Room. 8:8

Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta. 1. Kor. 15:50

Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. Room. 3:19-20

mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista. Gal. 3:16

Ajatellaanpa tätä tilannetta. Koko planeetta on täynnä ihmisiä jotka eivät voi olla otollisia Jumalalle. Ja Jumala tietää tämän. Silti hän antaa Mooseksen kautta lain jota hän käskee heidän ankarasti noudattamaan.

Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä.  Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen'." 5. Moos. 27:26

Onko Jumala kohtuuton vaatiessaan ihmistä joka on liha eikä siis voi olla Jumalalle otollinen, pitämään pyhät käskyt? Jos hänen tarkoituksensa olisi se että pidämme käskyt olessamme liha, hän olisi kohtuuton. Hän vaatisi mahdottomia. Jäljelle jää toinen vaihtoehto. Laki annettiin lain rikkomista varten.

Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse". Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. Room. 7:7-10

Jumala antoi lain jotta lihan kelvottomuus paljastuisi ihmisen yrittäessä elää laista. Elämäksi annettu laki toikin ihmiselle kuoleman. Seuraavassa jakeesa Paavali mainitsee juuri lihan syyksi sille miksi lain on mahdotonta antaa ihmiselle elämää.

Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, Room. 8:3

Mikä laille oli mahdotonta? Tehdä ihminen vanhurskaaksi. Käskyt annettiin jotta ne saisivat Herraa rakastavan ihmisen tulevaan seuraavaan johtopäätökseen.

Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; Room. 7:18

Kyseinen Roomalaiskirjeen kohta on kelvannut selitykseksi milloin millekin synnille ja heikkoudelle jonka kanssa Paavali olisi kamppaillut. Meidän on turha saada siitä lohtua ongelmiimme synnin kanssa. Apostoli ei puhu tällaisesta yhtään mitään. Hän puhuu lihasta. Ihmisestä joka on liha ja täten myyty synnin alaisuuteen. Ihmisestä joka on Jumalan kirkkautta vailla eikä voi olla hänelle otollinen. Hän jatkaa.

Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin, mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on. Room. 7:21-23

Ihmisen ongelma Jumalaan nähden on siis se että hän on perisyntiä kantava heikko liha. Luvun loppuun Paavali huudahtaa.
Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Room. 7:24

Niin, kuka pelastaa ja miten? Ihminen, jonka laki on ajanut tähän pisteeseen on Jumalan silmissä valmis johonkin uuteen.

Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Gal. 3:24

Seuraava tilanne sisältää niitä ihmisiä jotka olivat tietoisia täydellisestä kelvottomuudestaan elää Jumalalle mieliksi ja toisaalta niitä jotka edelleen elivät täyttääkseen lain käskyt.

Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen." Luuk. 5:30-32

Syntiset huusivat niinkun Paavali kirjoitti aiemmin. "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?". Tässä kohden astuu kuvaan se totuus että evankeliumin uskonut ihminen on Kristuksessa. Jatkan aihetta seuraavassa kirjoituksessa ja tulemme huomaamaan ettei Jumala ainoastaan ratkaissut tätä ongelmaa vaan hän vei meidät pidemmälle ja korkeammalle mitä kukaan olisi uskaltanut toivoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti