perjantai 31. heinäkuuta 2015

Uskova ja Mooseksen laki - Taivaallisiin Kristuksessa


Raamattu osoittaa meille selkeästi että se mikä meitä estää elämästä Jumalalle otollista elämää, on heikko perisyntiä jäsenisään kantava lihamme. Paavali huudahti että "kuka pelastaa meidät tästä kuoleman ruumiista?". Jumala antoi pyhän käskyn eli lain jotta lihan kelvottomuus kävisi ihmisille selväksi. Jumalan tarkoituksena ei kuitenkaan ollut jättää meitä tähän surkeaan tilaan "ylivertaisen" lakinsa alaisiksi. Hänellä oli jo ennen maailman perustamista valmiina suunitelma jonka hän tulisi toteuttamaan Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Me uskovat toistamme usein Raamatullista ajatusta "olla Kristuksessa". Tiedämmekö todella mitä tämä tarkoittaa meidän elämäämme? Tiedämmekö me että Isä Jumala on ennen aikojen alkua päättänyt että että me saamme uskon kautta olla hänen pojassaan ja että meidän olemisemme Kristuksessa tulisi mullistaa elämämme?
Roomalaiskirjeen luku 6 kertoo meille miten pelastumme kuoleman ruumiista. Ei liene sattumaa että kyseessä on kirjeen kuudes luku. Onhan kuusi lihan luku ja juuri tässä luvussa kerrotaan miten Jumala käsittelee tämän valtavan ongelman elämässämme. Huomaamme että perusajatus Kristuksessa olemisessa on se että me olemme siellä missä hän on ja että olemme olleet siellä missä hän on ollut.

Mitä tapahtuu kun ihminen joka on liha, kuulee ja uskoo evakeliumin? Lähdetään liikkeelle tarkastellen asiaa Kristuksessa olemisen kautta. Kun ihminen joka on liha, uskoo evankeliumin, hänet ristiinnaulitaan ensimmäiseksi hänen vapahtajansa kanssa ristille. Roomalaiskirjeen kuudennen luvun kuudes (yllättäen) jae kertoo meille tämän.

kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Room. 6:6-7

Miten tämä liittyy lakiin? Muistamme että laki annettiin osoittamaan lihamme langennut tila. Nyt liha on ristiinnaulittu Kristuksessa. Lihamme ja lain välillä oleva jännite on ohitse. Me jotka olimme ennen lain alla, olemme kuolleet pois laista. Raamattu sanoo myös seuraavaa.

Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. 1. Korn 15:56

Pyhä käsky oli kuin olisi heittänyt bensiiniä nuotioon. Se teki syntimme suureksi. Nyt synnin ruumis on kukistettu. Lihan ja lain välinen ristiriita on ohitse.

Tästä alkaa uskovan uusi elämä. Hänet ristiinnaulitaan Kristuksen kanssa hänen uskoessaan evankeliumin. Synnin ruumis joka ei voi olla Jumalalle otollinen eikä voi milloinkaan periä Jumalan valtakuntaa kukistetaan ja tuhotaan pois tieltä. Paavali julistaa kerskaavansa Kristuksen rististä juuri tästä syystä.

Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! Gal 6:14

Vastaus Paavalin kysymykseen alkaa hahmottua. Kuoleman ruumis, liha on nyt tuhottu ristillä. Mitä uskovalle tapahtuu seuraavaksi? 

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Room. 6:4

Raamatun mallia noudattaen, se joka uskoo, kastetaan Kristukseen. Kaste tapahtuu upottamalla ihminen veteen ja vetämällä hänet takaisin pinnalle. Kaste on hauta, johon meidän Kristuksen kanssa ristiinnaulittu lihamme haudataan. Onko sinut kastettu Kristukseen? Jos ei ole niin sinulla on yhdet hautajaiset rästissä ja kehoitan sinua ottamaan niihin osaa pikaisesti. Kristuksen hautaamisella oli vain yksin syy. Hänet haudattiin jotta hän nousisi kuolleista ja jättäisi tämän haudan. Samoin uskovakaan ei jää kasteen hautaan vaan hänet nostetaan heti pois vedestä.

Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Room. 6:4

Kasteessa vedestä nouseminen kuvaa sitä kun uskova virkoaa eloon Kristuksen kanssa. Liha ei kuitenkaan virkoa, vaan ihmisen henki syntyy uudesti ylhäältä. Enkä väitä että kaste uudesti synnyttää. Sen tekee ihmisen usko Jumalan poikaan. Mutta uskon että kasteella on valtava merkitys siinä että uusi elämämme onnistuu kaikessa loistossaan. Juuri näistä asioista Jeesus puhui Nikodemukselle heidän keskiyön keskustelu hetkessä. Ihmisestä joka ennen oli liha, syntyy henki.

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". Joh. 3:3

Niinkuin uskova on osallinen Kristuksen kuolemaan ja hautaamiseen, on hän osallinen myös hänen kuolleistanousemiseensa.

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta, 1. Piet. 1:3

Se että sinut on uskovana uudesti synnytetty, perustuu siihen että olet osallinen Kristuksen kuolleistanousemiseen. Olet Kristuksessa. Paavali kirjoittaa tästä Kristuksessa olemisesta kolossalaisille.

ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Kol. 2:11-12

Todellinen Kristuksen ympärileikkaus uudessa liitossa on se että liha ruumis otetaan pois. Nyt kun ihminen on syntynyt uudesti ylhäältä uuteen elämään, ei hän siis enää ole ensisijaisesti liha vaan henki.

Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Joh. 3:6

Nyt meidät on siis Kristuksessa ensin kuoletettu ristillä, sitten haudattu kasteessa hänen kanssaan hautaan ja lopulta hänen kanssaan herätetty uuteen elämään. Tähänkö se päättyy? Jos Kristuksessa oleminen on sitä että olemme olleet siellä missä hän on ollut niin kaiketi me olemme hänessä myös siellä missä hän on nyt? Missä Kristus on nyt? Hän istuu Isän oikealla puolella. Sanotaanko meistä sitten tällaista?

mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -  ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,  osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa. Ef. 2:4-7

Huomaatko miten loistokas evankeliumi tosiasiassa on? Raamattu sanoo selvästi että meitä ei pelkästään ole herätetty hengelliseen elämään vaan että meidät on myöskin asetettu Jumalan pojan kanssa taivaallisiin.

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, Ef. 1:3

Mikä valtava muutos. Ennen olimme Jumalan kirkkautta vailla mutta nyt olemme taivaallisissa ja siunatut kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa. Ennen me olimme maallisissa elävä liha. Meidän ja Jumalan välissä oli Pyhä laki. Synti ja laki erotti meidät Herrasta. Jumala lähetti poikansa tulemaan alas jotta hän toisi meidät jotka uskomme, koko matkan ylös taivaallisiin. Nyt olemme taivaallisissa eläviä henkiä vaikka meillä edelleen onkin liha ruumis.

Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan. Gal. 4:4-5

Meidät lunastettiin pois lain alta ja  synnytettiin Hengestä Jumalan lapsiksi. Paikkamme on taivaallisissa, ei maaillisissa. Laittomiksi me emme kuitenkaan jää, sillä uudestisyntyneellä ihmisellä on Jumalan laki sisimmässään niin että teemme vanhurskauden kunhan elämme hengen, emmekä lihan mukaan. 

että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. Room. 8:4

Seuraava Monelle tuttu Raamatun paikka kertoo vielä selkeästi että meidän elämämme ei ole enää "maallisissa", vaan taivaallisissa.

Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; Kol. 3:1-3

Tässä kirjoituksessa tarkoituksena oli käydä läpi Kristuksessa olemisen "periaate" ja vaiheet. Kustakin kohdasta voisi sanoa paljonkin mutta se ei ole tässä olennaista. On ensisijaisen tärkeää että ymmärrämme nämä yksinkertaiset asiat. Niin saamme lakiin oikeanlaisen perspektiivin. Seuraavassa kirjoituksessa käyn läpi vielä yhden näkökulman ihmisen lain välisestä suhteesta ja muutoksesta jonka evankeliumin uskominen siihen tuo. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti