maanantai 27. heinäkuuta 2015

Uskova ja Mooseksen laki - Johdanto


Kuluvan vuoden aikana olen jatkuvasti törmännyt ilmiöön joka lopulta herätti mielenkiintoni. Useat uskovat eri tahoilla kertovat innolla löytäneensä uskonelämäänsä lisää syvyyttä palaamalla niinsanotusti kristinuskon juutalaisille juurille. Englannin kielellä kulkeva "Hebrew roots movement" on kuitenkin niin hajanainen liikehdintä että tutkittuani ilmiöitä huomasin ettei kovinkaan yhtenäistä linjaa löytynyt. Yhteistä liikkeen piiriin kuuluville tahoille on kuitenkin Mooseksen lain noudattaminen vaihtelevin tavoin. Sapatin pitäminen, vanhan testamentin juhla-aikojen noudattaminen sekä erilaiset ruokaan liittyvät säännöt ovat keskeisiä asioita heidän opetuksessaan. Jotkut menevät vielä pidemmälle ruoden mukaan muuta juutalaista perinnettä kuten hanukan eli "valojen juhlan" viettämisen. Ajatuksena on elää tavoilta ja ajatuksilta samankaltaista elämää kuin varhaiset kristityt elivät. Tässä monet ajattelevat olevan suuremman siunauksen tai jopa tulevan suuren herätyksen salaisuuden.

Moni asia tuntui häiritsevän minua. Kun puhuttiin sapatin vieton tärkeydestä, vanhan liiton juhlista sekä ruuista joita tulisi olla syömättä, tunsin sisälläni kasvavaa levottomuutta. Eräs sisar Kristuksessa lähetti minulle ystävällisesti jokusen aihetta käsittelevän kirjan jotka sitten luin ymmärtääkseni paremmin mistä tässä kaikessa on kyse.

Täytyy myöntää että "prosessi" ei ole ollut tuskaton. Olen sitä mieltä että hyväksyäkseen tai hylätäkseen jotakin, on uskovan nähtävä vaivaa Jumalan sanan äärellä ja selvitettävä miten sana osoittaa asian olevan. Miten muuten voit seistä asiasi takana jos Jumalan sana ei ole kalliona sinun allasi?

Monet tuntuvat kyselevän tänä päivänä lakiin liittyviä kysymyksiä. Tuleeko meidän pitää sapatti? Koskeeko Mooseksen laki meitä? Kun mietin monia lakiin liittyviä yksittäisiä kysymyksiä, Jumala opetti minulle että kaikkein tärkeintä on tuntea evankeliumin totuus. Ymmärsin hyvin että en tulisi miettimään yksittäisiä kysymyksiä laista jos vain ymmärtäisin syvemmin evankeliumin totuuden.

Osaatko sanoa äkkiseltään mikä on Paavalin julistama evankeliumi? Itse huomasin että tarvitsin aiheesta oppia ja kertausta. Jälleen oli aika lukea rukoillen ja kärsivällisesti Jumalan sanaa. Paavali oli Jumalan valitsema mies julistamaan evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta pakanakansoille. Seuraavaat Raamatun paikat osoittavat asian selkeästi.

Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;  enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. Gal. 1:11-12

Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Gal. 1:8

vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille - Gal. 2:7

Herramme Jeesus Kristus oli uskonut tälle miehelle todella paljon. Raamatun todistuksen mukaan yksikään ihminen ei opettanut Paavalille sitä evankeliumia jota hän julisti. Sen sijaan hän sai sen suoraan Herralta. Hänen julistamansa evankeliumi ei myöskään ollut silloin eikä tänä päivänäkään sellainen josta voidaan olla montaa mieltä ja jota voidaan muunnella jollakin tavalla. Hänen sanoma oli selvä. On yksi Herralta saatu evankeliumi ja yrityskin vääristellä sitä on vakava teko. 

Seuraava Galatalaiskirjeen jae kuvaa hyvin sitä kiivautta jolla Paavali puolusti Herralta saamaansa evankeliumia. 

me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne. Gal. 2:5

Kun evankeliumin totuus oli uhattuna, tämä Jumalan mies taisteli vääristelijöitä vastaan. Näetkö tänä päivänä samanlaista evankeliumin puolustamista? Valitettavan usein seurakunta hyväksyy evankeliumin vääristelyn ja muokkailun ottaessaan vastaan niin monenlaista opetusta jota tulee ympäri maailmaa. Väitän että seurakunnan on aika oppia todella tuntemaan evankeliumi joka meille on Herran sekä Paavalin kirjeiden kautta uskottu. Ja tässä ei ole kyse pelkästään siitä että Jeesus kuoli meidän syntien anteeksiantamisen takia. Tätä totuuttahan ei kukaan yritä sinänsä vääristää. Jokaisen seurakunnan uskon tunnustuksessahan sanotaan että "me uskomme ja julistamme evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta". Todellako? Paavali itse rukoili evankeliumin uskoneiden puolesta että Jumala avaisi heidän ymmärryksensä todella käsittämään mitä heille on uskon myötä tapahtunut. 

Tämän lyhyen aloituksen myötä kutsun sinut lukijani mukaan tutustumaan siihen minkälaisen ilosanoman apostoli Paavali meille kirjeidensä kautta jätti. Seuraavassa kirjoituksessa koetamme ymmärtää sen mitä osaa Jumalan Moosekselle antama laki näyttelee ihmiselämässä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti