torstai 19. kesäkuuta 2014

Vapaaksi harhaopeista Osa 4




Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. Hebr. 6:1-2

Tämän maailman ruhtinas ei sohi sinne ja tänne yrittäessään harhaoppien kautta tuhota Jumalan työtä. Saatana on valheen isä joka on valehdellut ja pettänyt alusta asti. Jokainen voi muistella elämässään hetkeä jossa joku ihminen on valehdellut sinulle ja pettänyt sinua tavalla tai toisella. Valheen ja petoksen paljastuttua olemme sitten ihmetellen sanoneet että en olisi tuosta ihmisestä ikinä voinut uskoa. Kerro kyseisen ihmisen petos tuhannella niin alamme olla lähellä Saatanan, suuren eksyttäjän kavaluutta. Hän tekeytyy valkeuden enkeliksi pettääkseen monia, hänestä on lähtöisin valhe ja valheenpuhujien ulkokultaisuus sekä kaikki ovelat ja viettelevät sanat joilla väärät opit leviävät uskovien elämässä. Meidän on hyvä yrittää ymmärtää mihin vihollinen iskee kun on kyse meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen puhtaasta opetuksesta. Käymme läpi melko runsaan kirjon erilaisia Raamatun paikkoja ja toivonkin sen tähden sinulta lukijanï kärsivällisyyttä.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee meille Kristuksen opin alkeet. Aivan ensimmäinen ja ehkäpä se kaikkein olennaisin elementti Jeesuksen opetuksessa on usko Jumalaan kuolleiden tekojen sijasta. Ajatus uskosta rajoittuu monesti siihen että joku ihminen on uskovainen ja joku toinen ei ole. Ja kun luemme Raamatusta että harhaoppien päämääränä on yksilön uskon tuhoaminen ja uskosta luopuminen, saatamme ajatella siinä olevan kyse siitä että uskova menee takaisin maailmaan. Näin juuri vihollinen haluaakin meidän ajattelevan. Petos piilee siinä että ihminen voi olla niinsanotusti  uskovainen ja seurakunnan toimintaan osallistuva ollen silti luopunut uskosta. Kun näin on käynyt, on ihminen hedelmätön koska ei tunne Vapahtajamme oppia eikä elä sen voimasta. Hebrealaiskirje sanoo myös tämän.

Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. Heb.11:6

Galatalaiskirjessä sanotaan näin.

Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". Gal 3:10-11

Ja vielä Roomalaiskirje.

Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee; mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä. Room. 14:22-23

Edellisten jakeiden ajatukset kuuluvat tiivistetysti näin. Ilman uskoa et voi olla Jumalalle otollinen. Ilman uskoa ei ole elämää vanhurskaalla. Ja koska kaiken elämämme elämän tulisi tapahtua elävän uskon kautta niin kaikki minkä alkuperä ei ole Jumalamme vaikuttama usko, on itseasiassa syntiä. Tarkasti suomennettuna jatkuvaa ampumista ohi maalin. Kuvittele tilanne jossa et ole Jumalalle otollinen, ammut jatkuvasti ohi maalin etkä Jumalan näkökulmasta katsoen ole hänelle edes elossa. Katsotaan Herramme sanoja Sardeksen seurakunnalle.

"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut. Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä. Ilm. 3:1-2

Sardeksen kaupungissa vsltsosalla "kirkossa kävijöitä" oli vakava ongelma. Heillä oli kyllä kristityn nimi mutta he eivät hengellisesti olleet juuri kuolleita kummempia. Mikä oli heidän kuolleen tilansa tunnusmerkki? Heiltä puuttuivat Jumalalle kelpaavat teot. Miten me sitten voimme tehdä Jumalalle kelpaavia tekoja? Luimme aiemmin että ainoa keino olla Jumalalle otollinen, hyödyllinen ja tarpeellinen, on elää uskon kautta. Seuraava Raamatun paikka valaisee meille tarkemmin mitä Sardeksen seurakunta oli vailla.

Sitä varten me aina rukoilemmekin teidän puolestanne, että meidän Jumalamme katsoisi teidät kutsumisensa arvoisiksi ja voimallisesti saattaisi täydelliseksi kaiken teidän halunne hyvään ja teidän uskonne teot, että meidän Herramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan. 2. Tess. 1:11-12

Paavalin rukous tessalonikalaisten puolesta oli että Jumala saattaisi heissä täydelliseksi kaiken halun hyvään ja sitä kautta myös heidän uskonsa teot. Juuri tämä elävästä uskosta tuleva vaikutus puuttui Sardeksen keskuudesta. Kuvittele seurakunta tai yksilöuskova joka ei koskaan aloita mitään uutta ja jos aloittaakin niin teko ei kestä alun innostusta pidemmälle. Tällaisesta seurakunnasta puuttuu todennäköisesti elävästä uskosta kumpuava inspiraatio ja Jumalan kehoitus liikkeeseen. Jeesus on kaiken alku ja loppu. On turhaa aloittaa mitään jos kehoitus siihen ei nouse Herralta. Hän puhuu tahtonsa ja me toteutamme sen uskomme kautta.

Kristuksen opin alkeita olivat parannus kuolleista teoista ja usko Jumalaan. Huomaamme näiden olevan toistensa vastakohtia. Kristitty ihminen tai seurakunta tekee joko kuolleita tekoja tai uskon tekoja. Ensimmäisistä pitää Raamatun opetuksen mukaan tehdä parannus kun taas jälkimmäiset ovat täydellisiä Jumalan edessä. Saatanan ei tarvitse kuin saada meidät luopumaan elävästä uskosta jotta käymme kelvottomiksi Jumalalle. Hänen täytyy ainoastaan korvata inspiraatiomme lähde jollain muulla ja sillä hetkellä lakkaamme olemasta puhtaita,  jaloja ja hyödyllisiä astioita hänen huoneessaan. 

Nyt tiedämme ja ymmärrämme mikä on Jumalan työn ja tekojen (hedelmän) perusta Jeesuksen opetuslapsen elämässä. Seuraavassa kirjoituksessa minun on tarkoitus käydä läpi ne periaatteet joita Saatana käyttää tukahduttaakseen meidän elävän uskomme erilaisten harhaoppien kautta. Kun me tunnemme ne, voimme Paavalin tavoin sanoa että vihollisen juonet eivät ole meille tuntemattomat. Silloin voimme aina kilvoitella Jumalan vaikuttaman uskon puolesta ja rakentaa koko elämämme pyhimmän uskomme perustukselle. Lopuksi Herran veljen, Juudan sanat.

Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu. Juuda 3

Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi. Juuda 20-21

1 kommentti:

  1. "Valvokaa ja rukoilkaa sillä ette tiedä minä hetkenä ylkä saapuu!" Juuri nyt on se hetki jolloin Jeesus voi saapua milloin vaan ja monta väärää proreettaa on nousemassa ja harhaopeja jotka kieltävät Jeesuksen ja Jumalan voiman ,joten ollaan allttiita armon hengen avulla ,kiitos ja siunausta,keijo

    VastaaPoista