sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Vapaaksi harhaopeista Osa 5


Edellisessä kirjoituksessa kirjoitin siitä kuinka usko on kaikkein olennaisin asia opetuksessa jonka meidän Herramme Jeesus Kristus meille toi. Uskomalla häneen meidän syntiemme sovittajana joka kuoli, haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaaseen, tulemme uskon kautta vanhurskaiksi. Ilman ainoatakaan tekoa tai omaa ansiota Jumala vanhurskauttaa syntisen kun tämä uskoo hänen poikansa evankeliumin.

Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, Room. 5:1

Myös tästä eteenpäin kaikki mitä Jumala sinun ja minun elämässä tekee tapahtuu ainoastaan uskon kautta. Sen takia meidän uskomme on se asia, jonka vihollinen tahtoo tavalla tai toisella tuhota. Juuda kirjoitti lyhyen kirjeensä vain sen takia että sen lukijat taistelisivat sen uskon puolesta joka pyhille on annettu. Hyvä lukija. Jumala on poikansa kautta lahjoittanut sinulle kalliin uskon lahjan. Sinun tehtävänäsi on varjella tämä lahja elävänä, puhtaana ja vilpittömänä jotta voit elää Jumalan sinulle valmistaman elämän maan päällä.

Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa. 2. Piet. 1:1
Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. 2. Tim. 4:7

Jotta voisit paremmin ymmärtää miten kallis asia tämä puhtaassa omassatunnossa säilytettävä "uskon salaisuus" on, kehoitan sinua ( ja itseänikin) kiinnittämään siihen erityistä huomiota kun luet Herramme Uutta Testamenttia. Nyt haluan kuitenkin siirtyä niihin tapoihin, joita Saatana käyttää vääristämään Kristuksen puhdasta oppia tarkoituksenaan tuhota pyhille lahjoitettu usko.

Uskon vanhurskauden tuhoaminen

Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan; sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella. Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut. 1. Tim. 4:1-6

Paavali kirjoittaa selvästi että opit jotka yrittävät ryöstää meiltä meidän uskon kautta tulleen vanhurskauden, ovat lähtöisin riivaajista ja eksyttävistä hengistä. Mitä tarvitaan jotta uskon vanhurskautemme saadaan tuhotuksi? Meidät täytyy saada luulemaan että kelvataksemme todella Jumalalle, tarvitsee meillä olla jokin ansio tai teko johon Jumala mielistyy, niin että kelpaamme hänelle. Paavali mainitsee ruokasäädökset ja naimattomuuden mutta kyseessä voi olla mikä hyvänsä ansio tai teko johon vihollinen saa meidät luottamaan niin että luovumme uskosta. Emme siis lähde maailmaan niinkuin uskosta luopuminen monesti mielletään, vaan hylkäämme meille kerran lahjoitetun uskon ja siirrymme luottamaan omiin tekoihimme. Paavali kirjoittaa Mooseksen lakiin takaisin kääntyneille Galatalaisille.

Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? Gal. 4:9

Saatamme kuulla opetusta jossa luvataan Jumalan suosion tulemista elämäämme kun käännymme jossain asiassa Mooseksen lain puoleen, tosiasiassa annamme orjuuttaa itsemme. Annamme lakia väärinkäyttävän opettajan tuhota uskomme ja vanhurskautemme. Itse olen törmännyt erilaisiin tulkintoihin sapatin pitämisestä siitä seuraavasta siunauksesta mutta minua on aina ahdistanut sellaiset opetukset. Mielestäni ne ovat valheellisesti luvanneet minulle jotakin, mitä Herra on jo minulle antanut uskon kautta. On hyvä muistaa että väärät opit ovat lopulta rasittavia taakkoja joita kannamme, kun taas meidät Rabbimme oppi on sovelias ja kevyt kantaa. Tämä johtuu siitä että Herran sanat ovat henki ja elämä jota me elämme uskon kautta kun taas riivaajien valheellinen oppi on lihan käsky ja lihassa elettävä. Meidän on hyvä muistaa että laki on kasvattaja Kristukseen. Seuraavassa katkelmassa on lyhyesti koko lain tarkoitus.

Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan 1. Tim. 1:8-10

Lakia ei ole pantu vanhurskaalle! Et saa erityistä siunausta Mooseksen laista vaan elämän Hengen laista. Mooseksen laki on pantu väärintekijöille jotta synti paljastuisi synniksi.

Merkittävää on se että tällaiset orjuuttavat ja uskoa tuhoavat opit leviävät valheenpuhujien ulkokultaisuuden tähden. He näyttävät hyvältä ja kuulostavat hyvältä ollen vakuuttavia jos emme tunne Kristuksen oppia. Mutta jos me  tunnemme Vapahtajamme sanat ja tarkemmin sanottuna edes alkeet hänen tuomastaan totuudesta, emme lankea tällaiseen eksytykseen. Kuitenkin toiset opilliset vaarat odottavat edessä päin.

Raamatun ulkopuoliset lähteet (myytit)

Niinkuin minä Makedoniaan lähtiessäni kehoitin sinua jäämään Efesoon, käskeäksesi eräitä kavahtamaan, etteivät vieraita oppeja opettaisi eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin. 1. Tim. 1:3-4

Ihmisen mieli on sellainen että kaikki jännittävä ja uusi kiinnostaa meitä suunnattomasti. Paavali sanoi että ateenalaisilla miehillä oli aina kiire oppimaan jotakin uutta. Meitä kristittyjä vaivaa monesti sama ongelma. Sen takia mielemme on altis uudelle viisaudelle ja mitä villeimlille Raamatun tulkinnoille joita monet tänäkin päivänä levittävät. Tällaiset opit ja tulkinnat ovat monesti toisaalta harmittomia mutta niiden vaarallisuus ei perustukaan opilliseen epäpuhtauteen vaan johonkin muuhun. Paavalin sanoin ne edistävät turhaa mietislelyä, eivät Jumalan työtä meidän elämässämme. 

Tutkin itse jokin aika sitten  Raamatusta aihetta "jättiläiset". Huomasin pian että aihe on melko suosittu ja että monet ovat tutkineet sitä viimeaikoina. Aihe on mielenkiintoinen ja yleisesti ottaen tiedämme siitä liian vähän. Kuitenkin monella aihetta tutkineella on ollut kiusaus ottaa käyttöön Raamatun ulkopuolisia lähteitä ja antaa niiden muokata vahvasti heidän näkemyksiään aiheesta. Tässä tapauksessa kyse on usein Raamatussakin mainituista kahdesta "kadonneesta" kirjasta, Eenokin kirjasta sekä Oikeamielisen kirjasta. Kirjat puhuvat paljon langenneista enkeleistä ja jättiläisten alkuperästä joten voimme ajatella niiden olevan omiaan täydentämään Raamattua. Kuka kuitenkaan voi todistaa niiden aitouden? Paavali varoittaa meitä sekaantumasta taruihin jottei opistamme tulisi "vierasta". Vaikka kirjat kutkuttelivatkin mielikuvitustani, löysin niistä kuitenkin yhtä jos toista häiritsevää asiaa. Osa tekstistä oli todella ristiriidassa meidän Raamattumme kanssa. Päätin siis hylätä ajatuksen näiden lähteiden käyttämisestä omassa Raamatun tutkiskelussa. Toinen huomio minkä tein oli se että kokemukseni Jumalan läsnäolosta ja valtakunnasta ei ollut enää niin vahva kuin se mihin olin tottunut. Olin ajautunut Paavalin mainitsemaan "turhaan mietiskelyyn" sen sijaan että   uskoni toimisi juuri siinä missä Herra sillä hetkellä halusi. Haluan vielä korostaa että aihe ei ollut millään tapaa väärä vaan ajankohtainen. Koin vain mielestäni sen uskoani turruttavan vaikutuksen joka Raamatun ulkopuolisilla asioilla totuuteen sotkettuna voi olla.

Raamaatun ulkopuolisiin teksteihin voidaan kääntyä toistenkin aiheiden ääreltä. Lukeminen on monesti kannattavaa ja saatu tieto saattaa antaa mukavia "lisämausteita" meidän ymmärryksemme Jumalan sanasta. Meidän on kuitenkin pysyttävä raittiina ja varjeltava uskoamme kaiken keskellä. Paavali opettaa että sen mitä kulloinkin tutkimme, tulisi edistää Jumalan armotaloutta. Kyse on siitä että joka elämän vaiheessa meidän tulee ottaa vastaan Jumalan armo uskossa jotta voimme edistyä ja muuttua Kristuksen kaltaisuuteen.

Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. 2. Kor. 6:1

Jos mielemme on turhan mietiskelyn täyttämä, jää Jumalan armokin turhaksi emmekä me edisty elämässämme Herran kanssa. Pidetään huoli itsestämme ja opetuksestamme. Pysytään juuri niissä asioissa joihin Henki meidät ohjaa ja pysytään palavina uskossamme. Näin voimme välttää tämänkin uskoa vastaan viritetyn ansan. Toivon seuraavassa kirjoituksessa saavani valmiiksi tämän harhaoppeja käsittelevän opetuksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti