maanantai 7. heinäkuuta 2014

Sisälle uuden liiton pappeuteen - Jokapäiväinen polttouhri


Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa. 1.Piet. 2:9

ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä". Ilm. 5:9-10

Raamattu opettaa selkeästi että jokainen Jeesuksen Kristuksen  verellä pesty uskova on tullut papiksi Jumalalle. Jumala halusi itselleen papiston jokaisesta kansakunnasta ja lähetti oman poikansa, uskomme ylimmäisen papin tekemään heistä pappeja itselleen. Mieltäni vaivasi aiemmin ajatus: Mitä tarkoittaa olla Jumalan pappi? Päätin alkaa selvittämään asiaa lukemalla huolellisesti pappien tehtävistä vanhassa testamentissa. Heprealaiskirje opettaa että laki itsessään on vain varjo siitä hyvästä jonka Kristus sovitustyöllään sai aikaan. Jos laitat kätesi auringon ja seinän väliin, muodostuu seinälle varjo kädestäsi. Voit varjoa katsomalla todeta että seinällä näkyy käden varjo ja että siinä on viisi sormea. Samalla tavalla Mooseksen lakia tarkastelemalla voimme päätellä jotakin siitä todellisuudesta joka varjon muodostaa. Tämä todellisuus on Jeesus Kristus sekä hänen aikaansaama uusi liitto.

Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi. Hebr. 10:1

Laki opettaa pappispalvelukseen liittyvistä asioista laajalti, mutta itse huomasin pian löytäneeni sen olennaisimman asian joka puhuu minun elämästäni uuden liiton pappina. Laki asetti papistolle päivittäisiä tehtäviä. Heidän tuli uhrata joka päivä kahta erilaista uhria ilmestysmajassa ja myöhemmin Salomon rakennuttamassa temppelissä. Tutustumme seuraavaksi näihin uhreihin ja myöskin siihen mitä ne tarkoittavat meidän elämässämme. Vanhassa liitossa papit tekivät sen mitä lain kirjain vaati kun taas me jotka elämme uudessa liitossa, palvelemme Jumalaa elämän Hengen laissa, hengen uudessa tilassa.

Jokapäiväinen polttouhri

Ja uhraa alttarilla tämä: kaksi vuodenvanhaa karitsaa joka päivä,  ainiaan. Uhraa toinen karitsa aamulla ja toinen karitsa iltahämärässä, ja kumpaakin karitsaa kohti kymmenennes lestyjä jauhoja,  sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä, ja  juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä. Ja uhraa toinen karitsa iltahämärässä; uhrattakoon se toimittamalla  samankaltainen ruokauhri ja juomauhri kuin aamullakin, suloisesti  tuoksuvaksi uhriksi Herralle. Tämä olkoon teillä jokapäiväinen polttouhri sukupolvesta sukupolveen  ilmestysmajan ovella Herran edessä, jossa minä ilmestyn teille  puhuakseni sinun kanssasi. 2. Moos. 29:38-42

Jumala käski leeviläisiä pappeja uhraamaan polttouhrin joka päivä. Ensimmäinen karitsa uhrattiin kolmannella hetkellä mikä tarkoittaa kello yhdeksältä aamulla. Toinen karitsa uhrattiin yhdeksännellä hetkellä mikä taas tarkoittaa kello kolmea iltapäivällä. Uhrit uhrattiin vaskisella uhrialttarilla joka sijaitsi ilmestysmajan ja temppelin esipihalla.
Tämä papillinen velvollisuus olî erittäin selkeä jokaiselle leeviläiselle papille. Polttouhri vaskialttarilla joka ikinen päivä. Seuraava kysymykseni oli: Mitä jokapäiväinen polttouhri tarkoittaa minun elämässäni uudessa liitossa? Miltä näyttää se täydellinen ja hyvä, josta tämä verinen uhraaminen oli pelkkä varjo? Vastaus selviää katsomalla meidän uskomme ylimmäistä pappia, Jeesusta Kristusta. Heprealaiskirje sanoo hänestä seuraavaa.

Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'." Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Hepr. 10:5-9

Vanhassa liitossa uhrattiin lain mukaan kaksi karitsaa joka päivä. Meidän ylimmäisestä papista taas sanotaan että hänellä on ruumis, jolla hän voi tehdä Jumalan tahdon. Vanhassa liitossa tarvittiin uhrieläimiä kun taas uudessa liitossa tarvitaan ihmiskeho eli ruumis. Roomalaiskirje valaisee asiaa vielä tarkemmin.

Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Room. 12:1

Tässä on uuden liiton polttouhri. Annamme ruumiimme Jumalan tahtoa varten. Kuningas Daavid oli myös ymmärtänyt tämän totuuden.

Minun rukoukseni olkoon suitsutusuhri sinun kasvojesi edessä, minun  kätteni kohottaminen olkoon ehtoouhri. Ps. 141:2

Ehtoouhrilla Daavid tarkoittaa päivittäin iltahämärässä uhrattua karitsaa eli jokapäiväistä polttouhria. Kätten kohottaminen taas on enemmän kuin pelkkä ele. Se kuvaa antautumista Jumalan tahtoon. Tämä tosiasia onkin hyvä tiedostaa kun nostamme kätemme ylistyksessä. Emme tee sitä sen tähden että niin on tapana tehdä vaan kädet kohottaen me julistamme antautumista Jumalan tahtoon. Mitä Daavid tässä sanoo? Hän joka ei ole leeviläinen vaan Juudan sukukunnasta, julistaa olevansa osallinen jokapäiväiseen polttouhriin oman antautuneen elämänsä kautta. Daavid joka ei ole lain mukaan pappi, julistaa Jumalan edessä uhraavansa hänelle jokapäiväisen polttouhrin.

Olemme nyt ottaneet kolme todistusta Jumalan sanasta ja ymmärrämme että uuden liiton polttouhri on Jumalalle antautunut elämä. On myös hyvä muistaa että kyseessä on uhri. Uhrille on ominaista hinta. Uhrin antaminen maksaa. Mitä se tässä tapauksessa sitten maksaa? Sinun ja minun oman tahdon. Vanhan liiton polttouhri uhrattiin joka ikinen päivä. Uuden liiton uhrin uhrataan myös päivittäin. Ylimmäinen pappi sanoo seuraajilleen.

Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Luuk. 9:23

Polttouhri uhrattiin joka päivä. Samoin Jeesuksen seuraaja kieltää itsensä joka päivä ja antaa ruumiinsa olla Jumalalle otollinen elävä uhri. Jeesus osoitti meille miltä uuden liiton papiston jumalanpalveluksen tulisi polttouhrin osalta näyttää. Muistamme kuinka Jumala liikuttui nähdessään Nooan uhrin. Kyse oli kuitenkin vain uhrieläimen antamisesta. Ajattele kuinka paljon enemmän hän on mielistynyt sinun polttouhriisi kun antaudut hänen tahdolleen? Katso mitä Jeesus myös sanoo.

Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään. Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva. Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä. Joh. 12:25-26

Isä Jumala jonka pappeja me olemme, kunnioittaa elämää joka on annettu uhriksi. Mielestäni se on ainutlaatuinen kokemus kun olen saanut toisinaan luopua omasta tahdosta ja taipua Jumalan tahtoon. Tällaista päätöstä ja tekoa seuraavaa Jumalan mielisuosiota ei unohda koskaan ja siitä syntyy aina palava halu tehdä se uudelleen. Kyse on uuden liiton pappeudesta. Seuraavan kerran kun sinusta tuntuu vaikealta kieltää itsesi ja suostua Jumalan tahtoon, ajattele tilannettasi papillisesta näkökulmasta. Ajattele että saat Jumalan pappina palvella häntä ja osoittaa hänelle rakkauttasi. Muista että uhrisi on hänelle otollinen ja suloiselta tuoksuva. Jumala on erittäin liikutettu koska sinä tahdot luopua tahdostasi ja tehdä hänen tahtonsa mukaan. Hän on valmistanut sinulle ruumiin jonka avulla voit tehdä hänen tahtonsa ja olla elävä uhri. 

Itsensä kieltäminen on mielestäni yksi ehdottomasti kauneimpia asioita Herran seuraamisessa. Ihmisestä pystyy melko pian näkemään onko hän menettänyt Kristuksen tähden jotain elämässään. Kristillisyys joka ei tunne ristiä, tuota uuden liiton polttouhria, on pinnallista ja tyhjää. Valitettavasti suuri osa läntisen seurakunnan julistuksesta ei pidä esillä tätä papillisen palveluksen muotoa. Mutta juuri siinä on koko uskomme ydin. Tässä kohdin emme tarvitse menestysteologiaa vaan teologiaa menetyksestä, siitä että olemme etuoikeitettuja kun saamme kadottaa elämäämme Kristuksen tähden. Paavali sanoo meissä olevan Kristuksen tuoksun. Se on suloinen tuoksu Jumalalle ja myöskin elämän tuoksu uskon veljille ja sisarille jotka Herraa rakastavat.

Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa: näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta noille elämän tuoksu elämäksi. Ja kuka on tällaiseen kelvollinen? 2. Kor. 2:15-16

Olet etuoikeitettu antamaan uhrisi Jumalalle. Sinut on otettu pakanakansojen keskeltä ja olet nyt Jumalan pappi. Oletko koskaan ajatellut mihin uhrisi viet? Vanha liiton pappi uhrasi uhrin Jumalan asumuksen esipihalla vaskialttarilla. Sinulla ja minulla ei ole maanpäällistä käsintehtyä pyhäkköä eikä alttaria. Ilmestyskirja kertoo meille missä on meidän paikkamme uhrata Jumalalle.

Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. Ilm. 6:9

Johannes näkee taivaassa sen todellisen alttarin, josta vanhan liiton vaskialttari oli pelkkä "pienoismalli" ja esikuva. Me saamme palvella Herraa tällä alttarilla joka ei ole käsintehty eikä tätä luomakuntaa sillä meillä on pääsy kaikkein pyhimpään Jeesuksen veren kautta. Tässä näemme alttarin alla myöskin sen mitä oman itsensä kieltäminen ja oman ruumiin uhriksi antaminen voi äärimmillään tarkoittaa. Näemme marttyyrit jotka eivät ole rakastaneet elämäänsä vaan Herraa Jeesusta.

Toivon että olen osannut tuoda selkeästi kokemukseni ja ymmärykseni uuden liiton polttouhrista. Toivon myöskin että olen saanut innostaa sinua elämään Jumalan pappina ja antamaan parhaasi hänelle. Hän odottaa tänään uhrisi suloista tuoksua. Hän odottaa että kohtaatte pyhällä paikalla. Pappi ja hänen Jumalansa. 

Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva. 1.Sam. 15:22

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti