perjantai 6. maaliskuuta 2015

Tunne vihollinen - Loistokas Lucifer


Raamattu opettaa että kaiken maailmassa olevan pahuuden takana on pohjimmiltaan yksi persoona joka on omilla valinnoillaan saanut aikaan Jumalan luomakunassa olevan tuhon ja hävityksen. Raamattu käyttää hänestä useita eri nimiä jotka paljastavat meille hänen luonteensa. Emme ehkä edes tiedä hänen alkuperäistä nimeään mutta nimi jonka tunnemme kaikuu edelleen sitä loistoa johon tämä persoona on joskus vuosituhansia sitten luotu ja tarkoitettu. Vihollisemme, tämän persoonallisen pahan nimi on Lucifer. Nimi tulee latinan kielestä, ei heprean kielestä kuten esim. enkelit Mikael ja Gabriel.

Tarina persoonallisesta pahasta alkaa  taivaasta, tuhansia tai kuka ties  miljoonia vuosia ennenkuin Jumala teki ihmisen maan päälle. Jumalan sana mainitsee kolme merkittävää enkeliolentoa. Nämä kolme enkeliä ovat nimeltään Mikael, Gabriel ja Lucifer. Alunperin kullakin arkkienkelillä oli alaisinaan kolmasosa sadoista miljoonista Jumalan enkeleistä. Mikaelin alaisuudessa toimii taivaan sotajoukot. Gabriel enkeleineen vastaa kaikesta viestinnästä ja yhteydenpidosta Jumalan luomakunnassa. Ja tulemme pian huomaamaan että Lucifer ja kolmannes enkeleistä olivat luodut täyttäämään taivas Jumalan ylistyksellä ja palvonnalla. Jobin Ja Jesajan kirjoista luemme seuraavaa.

Missä olit silloin, kun minä maan perustin? Ilmoita se, jos  ymmärryksesi riittää. Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät - tahi kuka on  vetänyt mittanuoran sen ylitse? Mihin upotettiin sen perustukset, tahi kuka laski sen kulmakiven, kun aamutähdet kaikki iloitsivat (lauloivat KJV) ja kaikki Jumalan pojat  riemuitsivat? Job. 38:4-7

Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti (Lucifer), aamuruskon poika!  Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Jes. 14:12

Taivaassa on ollut käynnissä valtava spektaakkeli kun Jumala on luonut tämän universumin. Kaikki aamuntähdet lauloivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat kolmiyhteisen Jumalan kutsuessa olevaisen esiin tyhjästä. Kun profeetta Jesaja kirjoittaa enkeli Luciferin pimeyteen johtavista valinnoista, sanoo hän tämän olevan aamuruskon poika tai aamun poika. Job puolestaan puhuu aamun tähdistä jotka antoivat mahtavan äänenstä kaikua Jumalan ylistystä luomistöiden aikana. Miksi näitä enkeleitä kutsutaan aamun tähdiksi tai aamun pojiksi? Raamattun symboliikassa tähdet ovat olentoja joilla on taivaallinen ruumis. Useimmassa tapauksessa he ovat juurikin Jumalan luomia enkeleitä kuten seuraavat Raamatun paikka osoittavat.

Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa. ... Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa. Ilm. 1:16,20

Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. ... Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. Ilm. 12:3-4,9

Tähdet ovat siis Jumalan enkeleitä. Paavali kirjoittaa tähdistä seuraavaa puhuessaan tulevasta ylösnousemus ruumista jonka pyhät kerran saavat.

Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa. 1. Kor. 15:40-41

Toinen tähti voittaa kirkkaudessa toisen. Toisin sanoen, toinen enkelikin voittaa kirkkaudessaan toisen. Mikä on paras keino mitata tähtien kirkkautta jos käytössämme on ainoastaan Jumalan luoma silmäpari? Odota aamua ja katso mikä tähdistä jää viimeisenä näkyviin auringon täyttäessä taivaanrannan kirkkaudellaan. Tällaista tähteä kutsutaan aamun tähdeksi. Hengellisen ruumiin ja enkelien kanssa tilanne on sama. Kun heidän rinnalleen nousee hän josta aurinko on pelkkä esikuva, aamunkoitto korkeudesta, Vanhurskauden Aurinko Jeesus Kristus, alkavat enkelit kadota näkyvistä tulevan kirkkauden takia. Viimeisenä himmenevät aamun tähdet, enkeleistä valovoimaisimmat. Tällaisia uskon Raamatun mainitseman kolmen arkkienkelin olevan. Heitä voi toki olla enemmänkin mutta Raamattu puhuu näistä kolmesta eikä Pyhän Kirjan olekaan tarkoitus olla kaikenkattava teos enkeleistä. Lucifer on siis alunperin ollut yksi loistokkaimmista enkeleistä, jotka Jumala on koskaan luonut. Nimi Lucifer tarkoittaakin valon kantajaa tai loistavaa yksilöä. Profeetta Hesekiel kertoo meille lisää Luciferin alkuperäisestä tehtävästä ja loistosta.

"Ihmislapsi, viritä itkuvirsi Tyyron kuninkaasta ja sano hänelle:  Näin sanoo Herra, Herra: Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä  viisautta, täydellinen kauneudessa. Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat  kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista,  krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä  kultaa olivat upotus- ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä,  jona sinut luotiin. Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut  pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin  kivien keskellä. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut  luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys. Hes. 28:12-15

Hesekiel kertoo edellä asemasta joka langenneella arkkienkelillä oli aiemmin. Hänen kauneutensa oli täydellinen. Jumala oli koristellut hänet näyttävästi. Raamatun mukaan hänen peitteenään oli yhdeksää erilaista jalokiveä sekä kultaa. Voitko kuvitella miten hänen kaunis ulkomuotonsa on loistanut Kaikkivaltiaan kirkkauden edessä hänen kohottaessaan koko taivasta Jumalan ylistykseen? Hänelle ei ole vaikeaa tänä päivänä tekeytyä valkeuden enkeliksi eksyttääkseen ihmisiä koska hänet on alunperin luotu juuri sellaiseksi. Hän oli myöskin täynnä viisautta ja vaellukseltaan nuhteeton. Hänen paikkansa oli Jumalan pyhällä vuorella josta hebrealaiskirje kertoo.

vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, Hebr. 12:22-23

Hesekiel kertoo meille myös muista merkittävistä kyvyistä joita tällä arkkienkelillä oli. Suomenkielinen Raamatunkäännös ei kuitenkaan käännä näitä meille ymmärrettävästi. Meidän käännös puhuu upotus ja syvennystöistä kun taas monet muut Raamatunkäännökset kääntävät kohdan seuraavasti. "sinun lyömäsoittimet ja huilut olivat valmiina sinussa sinä päivänä jona sinut luotiin". Jumala oli luonut tälle musiikin ja ylistyksen enkelille valtavat kyvyt luoda rytmiä ja säveltä. Hänen sisäänsä oli luotu musiikki niin että hän kykeni lahjoillaan tuomaan täydellisesti esiin Jumalan suuruuden ja kauneuden. Olihan hänen tehtävänsä täyttää taivas musiikilla ja ylistyksllä. Kannattaa muistaa etteivät hänen lahjansa ole kadonneet yhtään minnekään. Musiikki onkin tänä päivänä yksi eniten Saatanan vallassa oleva alue. Hän on edelleen rytmin ja sävelen mestari. The Doors yhtyeen laulaja Jim Morrison kertoi kuinka hänen kykynsä säveltää ja tehdä musiikkia muuttui täysin sen jälkeen kun hän oli tavannut "musiikin hengen". Saatana oli musiikin enkeli ja hyvin monelle muusikolle hän on tänään innoituksen lähde vaikka he eivät sitä edes käsittäisi.

Profeetan kirjoitukset mainitsevat hänen olleen myös "kerubi, laajalti suojaavainen". Tämä voidaan kääntää myöskin kerubiksi jonka tehtävänä on peittää siivillään. Kerubit ovat enkeliolentoja joita näemme Raamatussa erityisesti Jumalan valtaistuimen läheisyydessä. Voimme lukea Raamatusta kuinka joidenkin kerubien tehtävänä on kannatella Jumalan valtaistuinta.

Herra on kuningas, vaviskoot kansat - hän, jonka valtaistuinta  kerubit kannattavat - huojukoon maa. Ps. 99;1

Luciferin paikka ei kuitenkaan ollut Jumalan istuinta kannattelemassa vaan hänen paikkansa oli täydellisessä kauneudessaan olla peittämässä sitä sen yläpuolelta ja samalla heijastaa Kaikkivaltiaan kirkkautta. 

Hän oli siis yksi ensimmäisistä enkeleistä ja asetettu palvelmaan Jumalaa pyhälle vuorelle valtavilla musiikin lahjoillaan. Hänen kauneutensa oli mykistävä ja koko hänen vaelluksensa ja kaikki tekonsa olivat ainoastaan mieliksi Jumalalle. Hän oli jotakin, jonka Jumala oli nähnyt hyväksi luoda palvemaan itseään ja hänellä oli erittäin merkittävä rooli koko taivaan tapahtumissa. Mikä sai hänet hylkäämään siihen astisen elämänsä josta Raamattu antaa meille näin ihmeellisen todistuksen? Seuraavassa kirjoituksessa käymme tarkemmin läpi hänen lankeemuksensa yksityiskohtia ja katsomme kuinka tästä loistavasta aamuntähdestä tuli Saatana, Jumalan vihollinen ja kaiken hyvän vastustaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti