maanantai 9. maaliskuuta 2015

Tunne vihollinen - Valon enkelistä Saatanaksi


Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. 1. Tim. 3:6

Paavali kirjoittaa kirjeessään Timoteukselle että Luciferista, yhdestä Jumalan kirkkaasta aamuntähdesä oli tullut tuomion alainen. Miten hänen asemaansa vaihtui Kaikkivaltiaan suosiosta tämän tuomion alaisuuteen? Jatkamme edellisestä kirjoituksesta tuttujen profeettojen parissa. Niissä profeetat Jesaja ja Hesekiel julistavat tuomiot Baabelin ja Tyyron hallitsijoille ja samalla todelliselle vallalle heidän voimansa takana, langenneelle enkeliruhtinaalle Luciferille. Aloitamme Jesajan sanoilla.

Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika!  Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja! Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle,  pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman  vertaiseksi.' Jes. 14:12-14

Suuresti arvostamani Jumalan mies Lester Sumrall on sanonut että taivas olisi asujilleen vankila jos he eivät sielläkin olisi vapaita tekemään omia valintoja. Juuri omasta valinnasta on Luciferin kohdalla kyse. Hän päätti hylätä oman asemaansa sekä Jumalan hänelle antaman tarkoituksen ja tavoitella jotakin mikä ei ollut häntä varten. Muistamme vielä että tähdet tarkoittavat Raamatun symboliikassa enkeleitä tai olentoja joilla on taivaallinen ruumis. Lucifer tahtoi istua korkeammalle Jumalan tähtiä. Hän halusi nousta hallitsemaan kaikkia muita enkeleitä ja olla taivaassa ensimmäinen. Hän halusi istua ilmestysvuorelle. Ilmestysvuori on tarkemmin käännettynä vuori jossa Jumalan seurakunta on koossa hänen edessään. 

Kuka saa astua Herran vuorelle, kuka seisoa hänen pyhässä  paikassansa? Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän, joka ei halaja  turhuutta eikä vanno väärin. Ps. 24:3-4

Tuohon aikaan Jumalan kansa koostui enkeleistä sillä ihmistä ei oltu vielä luotu. Lucifer julisti tekevänsä itsensä Korkeimman vertaiseksi. Hänen oma kauneus ja loisto oli eksyttänyt hänet ja hän oli alkanut ajatella olevan tarpeeksi arvollinen ja loistelias jotta muut enkelit kumartaisivat häntä. Enää hän ei halunnut nostaa taivaasta palvontaa Kaikkivaltiaan kunniaksi vaan kaipasi taivaan palvovan häntä itseään. Sydämessään hän oli jo tehnyt itsensä Korkeimman vertaiseksi. Tästä Paavali puhuu kirjoituksen aloitus jakeessa. Jos kasvamaton luonne saa liikaa vastuuta, hän paisuu koska kokee itsensä niin tärkeäksi  ja joutuu Perkeleen kanssa saman tuomion alle. Jumalan valtakuntassa on kuitenkin toiminut seuraava periaate aivan alusta asti. 

Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. Matt. 23:12

Seuraavaksi annetaan profeetta Hesekielin täydentää kuvaa Luciferin lankeamuksesta.

Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä  teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja  hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä. Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden sinä  kadotit viisautesi. Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi  kuninkaille, heidän silmänherkukseen. Hes. 28:16-17

On totta että Tyyro oli tunnettu kaupankäynnistään mutta minkälaista kauppaa enkeliruhtinas Lucifer kävi niin että se johti väkivaltaan taivaassa? Hänen sydämensä oli jo täyttynyt ajatuksilla olla Jumalan vertainen ja saada osansa siitä asemasta ja palvonnasta joka kuului yksin Jumalalle joka on kaikkien luoja. Johanneskin kirjoittaa kuinka taivaassa palvotaan Jumalaa, ei enkeleitä.

"Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut". Ilm. 4:11

Ja minä, Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti. Ja hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija, ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin; kumartaen rukoile Jumalaa". Ilm. 22:8-9

Tähän asti koko taivas ja luomakunta enkeleineen oli toiminut edellisten jakeiden mukaisesti. Taivas palvoi luojaa, ei luotua. Enkeleitä ei kumarrettu, vaan ainoastaan valtaistuimella olevaa Jumalaa. Nyt Lucifer, jonka sydämessä oli jo vääryys, alkoi miettiä miten hän saavuttaisi haluamansa aseman. Muista että hän oli yksi ensimmäisistä enkeleistä ja täynnä viisautta. Hän ajatteli tilanteensa olevan toisenlainen jos hän saisi puolelleen suuren osan Jumalan luomista enkeleistä. Näin alkoi hänen väkivaltaan johtava kaupankäyntinsä. Kukaan ei liity salaliittoon ja kapinaan huviksensa vaan henkilökohtaisen hyödyn takia. Lucifer alkoi käydä kauppaa kaikessa hiljaisuudessa. Hän ryhtyi jakamaan valtaa ja kunniasijoja tulevassa uudessa järjestyksessään niille jotka liittyisivät hänen puolelleen. Lisäksi hän aloitti informaatiosodan ja propagandan kolmiyhteistä Jumalaa vastaan. Tämän kaiken piti tapahtua vielä salassa. Hän saattoi Jumalan epäsuosioon joidenkin enkeleiden silmissä ja sai oman agendansa näyttämään hyväksyttävältä ja oikealta. Seuraavat ilmestyskirjan jakeet kertovat Luciferin saaneen kapinaansa mukaan kolmannen osan Jumalan enkeleistä. 

Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. Ilm. 12:3-4

Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa. Ilm. 12:9

Lucifer oli saanut mukaan suunnitelmiinsa todellakin kolmanneksen enkeleistä. Raamattu sanoo että heistä oli tullut hänen enkeleitään. He eivät siis enää olleet Jumalan enkeleitä vaan olivat päättäneet olla uskollisia tälle kapinalliselle enkeliruhtinaalle. Lohikäärme oli pyrstöllään pyyhkäissyt mukaansa nämä tähdet. Pyrstö tai häntä onkin monen liskoihin kuuluvan eläimen salakavala lyömäase. Isku tulee seläntakaa ja odottamatta. Selän takana, siunaavien sanojen peitossa, on Lucifer vienyt Jumalaa vastustavia suunnitelmiaan eteen päin. Lopulta salaliitto päättyi ennennäkemättömään väkivaltaan enkeleiden kesken. Jeesus tiesi mistä puhuu sanoessaan:

Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Joh. 8:44

Jumalan Poika oli itse ollut paikalla kun Lucifer paljastui valehtelijaksi ja murhaajaksi. Hän tiesi minkälaisen voiman kanssa ihmiskunta on tekemisissä kun hän varoitti kuulijoitaan. 

Meidän ei pidä luulla etteikö Jumala olisi ollut syvästi murheellinen menettäessään yhden luomistaan pojista. Kaikki se mitä Saatana ennen oli, oli lähtöisin Jumalan sydämestä ja hän oli äärettömän tyytyväinen luomaansa olentoon ja tämän tekoihin. Mutta kun Herra löysi suureksi harmiksensa hänestä vääryyden, oli hän pakotettu tekemään rajuja ratksisuja tilanteen korjaamiseksi. 

Huomaamme että salaliitto ei tuottanut haluttua lopputulosta. Kapina hiljennettiin ja siihen osalliset saivat kantaa seuraukset. Sen sijaan että Lucifer olisi saavuttanut haluamansa aseman Jumalan vuorella taivaassa, joutui hän jättämään taivaan ja tuli karkoitetuksi häväistynä (tappion kärsineenä) vuorelta.  Kuinka olet taivaalta pudonnut sinä Lucifer! Jumala heitti hänet enkeleineen alas maan päälle odottamaan vuosituhansien päässä olevaa tuomiota. Gehennaa, tulista järveä joka on valmistettu näille valheen ja väkivallan valinneille enkeleille. Eikä Jumala kutsu häntä enää valkeuden enkeliksi vaan hän on nyt Saatana, vastustaja, joka vastustaa Jumalaa ja kaikkea mikä on hyvää. Sitä hänen nimensä merkitsee. 

Seuraavassa kirjoituksessa olisi tarkoitus tarkastella nimeä Lucifer sekä nähdä että on yhä niitä kenelle hän on vastustajan sijaan valon tuoja ja valkeuden enkeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti